Vi bråkar
17.12.2013
Hej! jag och min bästis bråkar ganska ofta och jag vet inte vad jag ska göra. Hon tycker att jag blir sur och dissar henne hela tiden och att jag typ inte får vara med min andra jättebra kompis för hon sa att jag bara är med henne hela tiden. Hon har skickat ganska arga meddelanden tilkl mej och jag orkar inte mer. vi har bråkat jättemycket på sista tiden. hon tycker att jag har stängt ut henne fast jag vill ju också vara med min andra kompis. Vad ska jag göra när hon blir sur för minsta illa sak! Ledsen!

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
20.12.2013
Hej Ledsen!
Vojdå, ja, så där kan det bli ibland även mellan de bästaste av vänner. Och med syskon och med pojkvännen och med alla andra som står en nära. Se, ibland så får man olika förväntningar på varandra, blir oense om hurudan vänskap man egentligen ska ha och olika åsikter om praktiska och underliggande saker, som tex både hur ofta man ska träffas och i grunden hur mycket man ska betyda för varandra. Vi gissar nu att din kompis dels är avundsjuk på din andra kompis (kanske hon önskar att hon skulle fortsätta vara nummer 1 i ditt liv) och dels så kanske hon är rädd att lämna ensam. När man är rädd för att bli övergiven av den man bryr sig om, så är det vanligt att man försöker hålla allt hårdare i den människan och försöka på alla sätt "binda" den människan till sig. Tex genom att försöka ge den människan dåligt samvete för de gånger man blir bortvald. Det kan också hända att hon undrar om du tycker bättre om den andra kompisen, om du har roligare med den andra, om du helt kommer att dissa henne till slut. Hon kanske inte tänker alla de här tankarna medvetet, men att hon blir så sur och anklagar dig och bevakar dig kan tyda på just de här sakerna.
Vänner kommer och går under livet. Ibland händer det bara naturligt att man glider ifrån varandra, märker att man har allt mindre genemsamt, allt mer sällan kul då man faktiskt är tillsammans, blir allt fortare irriterad på kompisen, tycker man börjar bli för olika... Under livets gång så har de flesta flera olika bästisar under olika perioder av livet - sällan är man bästis med barndomsvännen livet ut. Man förändras och utvecklas och det är inte alltid så att man gör det så att man fortsättningsvis skulle passa ihop. Vill man ändå inte förlora varandra så måste vänskapen också förändras i samma takt: man måste liksom skapa nya "regler" tillsammans för hur man ska vara tillsammans för att det ska fortsätta funka. Nu tex så antar vi att ni borde fundera igenom er vänskap tillsammans och komma på nya överenskommelser och kompromisser. Ni borde troligen komma så långt att hon kan känna sig trygg med att du inte lämnar henne helt ensam, men ändå vara okej med att du umgås med andra och har andra viktiga personer i ditt liv också. Men hur ni ska ta er dit... Vi gissar alltså att hon nu känner sig osäker och bortvald, lite övergiven och som att hon inte duger åt dig, samtidigt som hon har mera förväntningar på dig än du har på henne. Du känner dig troligen trängd och lite "ägd" av henne, sliten mellan henne och den andra kompisen och önskar en förändring även om du kanske inte kan sätta fingret på hur du skulle vilja att det skulle vara istället. Det här leder till att ni båda blir sura och irriterade. Om det här får pågå utan att ni gör något åt det, som kommer ni troligen snart att inte vara kompisar alls längre. Kanske till och med undivka varandra i skolkorridoren, i värsta fall tala skit om varandra.
Så försök att prata med henne. Tala tex igenom vad ni har för förväntningar på varandra. Se, man har olika behov och en människa kan kanske inte möta alla de behoven. Tex så kan man ju inte prata OM sin pojkvän med sin pojkvn, hur nära man än står varandra och kan tala om allt annat med varandra. Berätta vad det är du stör dig på - men berätta också hur du skulle vilja ha det istället. Annars kan hon tycka att du bara klagar på henne, att du tycker hon är dålig, och då kanske hon börjar försvara sig och attackera och då blir det bara ännu sämre. Föreslå kompromisser. Kunde ni kanske hitta på något nu som då tillsammans alla tre, något ni alla tre är okej med? Jo, ibland har "flickor svårt att leka tre tillsammans", men det MÅSTE inte vara så. Allt beror på vad man har för inställning och hur mycket man försöker komma överens. Och ju större flickor desto "godare vän" borde man ju ha utvecklats till, alltså fått mera kunskap om hur en god vän borde bete sig, så se inte tresamheten som något hinder.
Ett vänskapsförhållande är ofta väldigt likt ett kärleksförhållande, så det skulle säkert inte skada att läsa både det vi har skrivit om Parförhållanden och om Vänskap och kompisar här på Decibels information. Hoppas ni får det utrett - eller att er vänskap ska upplösas utan större smärtor om den inte går att rädda.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna