Vidrörning
05.10.2023
Hej Decibel! Jag har en vän som gillar att röra och krama mig utan att fråga men jag gillar inte då hon rör mig. Men om jag försöker säga åt henne att jag inte vill så blir hon sur för jag brukar vara en väldigt touchy person med de som jag är nära med. Hur ska jag göra? Abborren
Rosanna farg

Ungdomsinformatör Rosanna svarar
09.10.2023
Hej!
Tack för din fråga. Alla människor har rätt att bestämma över sin egen kropp och ingen har rätt att röra dig utan ditt samtycke eller mot din vilja.
För vissa människor är det ingen stor grej om folk kramar eller rör dom men för andra kan det vara väldigt obehagligt. Även om man är en person som inte har något emot att bli kramad lite hur som helt och när som helst kan man inte utgå från att alla fungerar på samma sätt. Jag tänker att din vän säkert tar illa upp eftersom hon inte kan relatera till hur du känner och tror kanske därför att du tycker det är något fel på henne när du inte vill krama henne fast du är en "touchy person".
Din vän måste lära sig att fysisk kontakt inte är något man har rätt till bara för att man är vänner. Dock är det synd att det har blivit så att det är du som måste lära henne det här och att du måste säga ifrån när det egentligen borde vara så att det är hon som måste be dig om lov före hon rör dig och sedan acceptera ifall du säger "nej".
Jag tycker att du fortsättningsvis ska säga ifrån när hon försöker röra/krama dig och var tydlig med att absolut ingen får röra dig när du inte vill det. Du kan förklara att det inte bara handlar om henne utan att det är en gräns som du vill att alla respekterar. Om du känner dig bekväm kan du också försöka förklara känslan som du får när någon (inte bara hon) rör dig när du inte vill det. Du kan förklara att dom som du är touchy med är såna som du är väldigt nära med och har en annorlunda relation till och att dom inte heller får röra dig om du inte vill det.
Kom ihåg att du inte ska ha dåligt samvete bara för att hon blir sur. Du ska heller inte låta hennes surhet göra så att du känner dig tvingad att utstå hennes kramar och beröring. Om hon inte vill bli sur över att du säger ifrån borde hon kanske sluta med det beteendet som tvingar dig att säga ifrån.
Kan du prata om det här med någon av dina andra vänner? Kan du be dom vara ett stöd för dig när hon försöker krama dig? ibland är det svårt att själv säga ifrån men om dina vänner är där och stöttar dig kanske det är lite lättare. Kanske kan dom säga ifrån åt dig. Du kan be dom säga till eller ställa sig mellan er varje gång den här tjejen försöker krama dig. Om hon märker att andra människor inte heller tycker att hennes beteende är okej kanske hon inte längre vill fortsätta med det.
Om det här problemet inte slutar får man alltid blanda in lärare, hälsovårdare, kurator, skolcoach eller någon annan trygg vuxen som kan hjälpa till och vara ett stöd för dig men också förklara samtycke och gränser för din vän.
Jag hoppas att det här var till någon hjälp. Minns att vi på Decibel finns här för dig.
Kram,
Rosanna