Vill bara inte..?
11.03.2015
Hej!
Det är så konstigt, flera vänner och under de 2 senaste åren har jag blivit närmare 1 i vårt gäng (vi var 4 i gänget, jag + tre andra). Och nu känner jag att jag inte alls vill vara vän med de 2 jag inte är lika nära med som den ena. Jag känner mig som världens värsta och elakaste person, men jag kan bara inte göra någonting åt att jag inte vill vara vän med de 2 andra igen. Speciellt den ena av dom 2. Jag tycker hon är jättejobbig, vill bara visa sig helatiden, blir genast sur då jag inte vill vara med henne och pratat skit hela tiden! Det är synd eftersom jag vet att hon nog vill vara med mig och skickar alltid och frågar mig om vi kan göra någonting, men jag vill helt enkelt inte! Orkar inte träffa henne mera, och har ingen lust, jag skulle vilja ha någonting nytt och spännande istället! Om vi bestämmer att vi 4 i gänget ska göra någonting till exempel en lördag kväll har jag igen lust att göra det alls, jag vill då hellre bara stanna hemma. Jag kommer säkert bli helt sjukt ensam... men jag kan bara inte hjälpa hur jag känner... Vet inte alls vad jag ska göra? Och är det ens normalt att känna såhär? Den ena i gänget, som jag kommit närmast vill jag gärna fortsätta vara vän med och henne trivs jag med och har roligt med. Men de två andra är problemet... och jag fattar int ens varför? Tjejen
Nuortenelama3
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
20.03.2015
Hej!
Tack för din fråga. Ibland blir det så att man sk. växer ifrån vissa personer. Ibland utvecklas man mot olika håll. Det är fint att du reflekterar över dina känslor och vågar erkänna att vissa människor är inte sk för dig. Det är också strongt att du vill ha förändring i ditt liv. Många människor vågar aldrig göra förändringar i sina liv. Har du pratat med de 2 vänner som du tycker är jobbiga. Kanske är det något som ni kan reda upp och förbli nära vänner . Du kanske kunde fundera på att hitta nya fritidsintressen och på det viset hitta nya vänner och bekanta.
Ha det gått och trevlig vår!
Tiina - Reimari.info
Vår samarbetspartner Ungdomsliv.fi har svarat den här frågan. Frågan och svaret kommer att synas också på Ungdomsliv.fi Frågor -tjänsten.
PS: kolla gärna våra sidor om Vänskap och kompisar för lite mer råd, tips och förklaringa, samt läs gärna fler frågor och svar i den här kategorin på Våga fråga, kanske du hittar något mer matnyttigt där :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott