Vill hämnas
14.01.2025
Hej, Decibel! Hoppas att ni har det bra.
När jag var cirka elva slutade min bästa vän, som jag känt sedan jag började förskolan, prata med mig. Hem var inte arg, bara slutade bry sig.
Hen kom inte på mitt tolv års kalas. Hen försökte inte trösta mig eller besöka mig när jag mådde som sämst på ungdomsvården i Vasa. Det mesta hen gjorde var att hälsa "krya på dig" via någon annan.
Medan jag knappt klara av högstadiet har hen toppbetyg och många nya vänner.
Jag har fått nya vänner, men inte före jag blivit mobbad och isolerad av andra på grund av några diagnoser. Mobbningen var inte så grym (mest elaka kommentarer och blickar) , men gjorde mig ändå väldigt ledsen.
Har svår ångest över att förlora fler kompisar och vågar inte prata med föräldrar eller min terapöt.
Jag känner nästan starkt hat mot min föredetta bästis. Jag skulle gärna se hen få en käftsmäll av livet, precis som jag.
Jag vet att jag är barnslig, för att vi slutade vara vänner för länge sedan, men kan inte släppa det. Jag börjar tro att jag kommer att skada hen.
Vad ska jag göra? Aska
Viveca

Ungdomsinformatör Viveca svarar
21.02.2025
Hej!
Jag vill börja med att be om ursäkt för att du varit tvungen att vänta så länge på svar. Det har inte varit vår mening och vi är verkligen ledsna över att vi inte har besvarat din fråga snabbare. Jag vill också på förhand be om ursäkt för ett långt svar, hoppas du orkar läsa!
Jättebra att skriver till oss och vågar säga ärligt vad du känner och tänker. Saker blir oftast aningen bättre bara genom att man pratar om dem till någon annan, så superbra att du inte blev ensam med allt detta inom dig.
Det kan vara väldigt jobbigt att förlora vänner man varit nära med, speciellt om man inte vet/förstår varför vänskapen tagit slut. Jag förstår att du fortfarande känner sorg över hur din före detta bästis hanterade saken trots att det gått så lång tid sedan det hände, ni hade ju ändå varit bästa vänner. Det skulle nog säkert ha varit lättare för dig att acceptera situationen och gå vidare om bästisen hade förklarat för dig varför hen inte vill vara vänner längre. Men försök att inte klandra din före detta vän allt för mycket, för vi har ju ingen vetskap om vad som pågick i hens liv när er vänskap tog slut. Kanske vänskapsbortfallet inte har något med dig att göra och i stället beror på något som hänt i hens liv. Men oberoende av vad orsaken var, så är det tungt att missta en vän och jag är ledsen att du varit tvungen att gå igenom det.
Jag är också ledsen att du behövt kämpa med både ohälsa, mobbning och strulig skolgång. Att handskas med bara ett av dessa är jobbigt nog, så du är verkligen stark som orkat stå ut med alla tre samtidigt. Du ska vara stolt över dig själv och ge dig själv extra mycket kärlek för det du har gått igenom är inga små saker.
Med det sagt, så måste du släppa denna bitterhet och avundsjuka du känner gentemot din före detta vän. Det är inte hens fel att du har haft det tungt och hens framgång i skolan och med sociala kontakter är inte bort från dig. På samma sätt så blir inte ditt liv bättre av att det skulle gå dåligt för din före detta bästis, så du måste släppa saken och gå vidare. Att vara bitter och hålla fast vid detta hat skadar endast dig själv. Dessutom vet vi inte om allt verkligen är så bra i hens livs som det ser ut. Kanske har hen redan fått en käftsmäll av livet utan att du vet om det. Jag förstår din rädsla för att missta flera vänner. Det är verkligen förståeligt att du känner ångest över det efter allt du varit med om, men jag tror inte det blir bättre av att du håller fast i din känsla av svek. Du behöver nog förlåta din före detta bästis och våga lita på att dina nuvarande och framtida vänskaper är bättre.
Jag tycker du ska prata med din terapeut om hur du känner, om hur din före detta bästis påverkar dina nuvarande vänskaper och om ångesten du känner över att förlora ännu fler vänner. Jag tror också det kunde dämpa din rädsla/ångest, samt förstärka er vänskap om du skulle prata om allt det här med dina nuvarande vänner. Öppen kommunikation är alltid till en fördel och dina vänner kunde hjälpa dig känna dig tryggare i er vänskap och komma över det som hände med din förra bästis om de bara visste vad som pågår i ditt huvud just nu. Sen tycker jag att du absolut ska berätta för din terapeut om du känner att du verkligen skulle vilja/kunna skada din före detta vän. Jag förstår att du har sådana tankar och känslor och det är helt okej så länge de hålls som endast tankar och känslor (och inte ändras till planer och/eller handlingar). Att på riktigt skada en annan person fysiskt är varken okej, eller till någon hjälp. Det kommer inte att ändra på det förflutna, få dig att må bättre, ge dig mer vänner, eller förbättra din skolframgång. Det kan endast ha negativa konsekvenser för dig. Så, nästa gång du får känslan/tanken att du vill skada din före detta vän (om det fortfarande händer), ska du försöka fokusera på alla de negativa följderna som handlingen högst antagligen skulle ha för dig. Detta får dig kanske inte att må bättre, men förhoppningsvis håller det dig från att göra något som du kommer att ångra.
Och sist, men inte minst, var snäll med dig själv. Det är okej att fortfarande vara ledsen. Det är okej att du inte ännu har kunnat släppa saken. Ge det tid, du kommer att göra det. Det är också okej att vara arg och vilja hämnas på personen som svikit en, men håll i åtanke att det endast skadar dig själv. Håll inte aktivt fast i känslan av svek, utan fokusera i stället på vänskapen du har idag. Försök också att fokusera mer på det som är bra i ditt liv just nu i stället för att tänka på det som varit dåligt tidigare. Jag vet att allt det här är lättare sagt än gjort, men att hålla fast i sina negativa erfarenheter är heller inget alternativ.
Jag hoppas verkligen att livet inte ger dig flera käftsmällar och att du snart mår bra igen. Kom ihåg att du förtjänar att vara lycklig och att må bra. Du får jättegärna skriva till oss igen om något lämnade oklart, eller om du vill "prata" mer om något. Vi lovar att svara snabbare och att göra vårt bästa för att hjälpa dig.
Sköt om dig!
Kram,
Viveca