Vulvodyni
24.01.2025
Hej jag har vulvodyni, det är ingenting som stör mig igentligen eftersom att det inte är smärta, utan mer stickningar som kommer då och då. Den kommer oftast helt utan orsak till exempel när jag har vissa trosor eller går. Jag har fingrar mig själv några gånger och känt att det gör ont, tror att det beror på att min slidkrans stretchas eftersom att det inte är samma smärta som vulvodyni utan det känns mer typ obehagligt och ”ömt”. Min frågar är, har alla med vulvodyni samlagssmärtor eller kommer jag kunna ha sex? Vulvoo
Viveca

Ungdomsinformatör Viveca svarar
30.01.2025
Hej och tack för din fråga!
Det är tyvärr inte ovanligt för personer med vulvodyni att uppleva smärta vid samlag, men det betyder inte att alla med vulvodyni automatiskt gör det. Det är heller inte ett definitivt hinder som skulle stoppa en från att ha penetrativt sex för all framtid, eftersom det finns behandling som kan hjälpa lindra symptomen av vulvodyni och de samlagssmärtor som detta kan medföra.
Genom olika beröringsövningar kan man gradvis vänja nervcellerna i vulvan och slidan vid beröring, vilket kan minska på känslan av smärta vid samlag. Det är lite som att man ”tränar” underlivet till att tycka om beröring i stället för att skicka smärtsignaler till hjärna. Detta är inget som sker på en natt, utan kräver både tid och tålamod eftersom man börjar smått och bygger sedan på vartefter det känns okej. Eftersom musklerna i resten av kroppen, speciellt i bäckenbotten, ofta är överspända om man har vulvodyni kan även fysioterapi hjälpa lindra symptomen. Detta sker vanligtvis genom olika avslappningsövningar och andra fysioterapeutiska insatser.
Andra viktiga handlingar som kan hjälpa kroppen att vara avslappnad och bekväm under sex är att prata öppet med sin partner/partners om sin vulvodyni, om eller när det gör ont och om vad man behöver för att bli upphetsad och för att ha skönt, avslappnat sex.
Angående smärtan som uppkom när du fingrade dig själv vill jag korta nämna att det kan hända att det tar ont på grund av att du/ditt underliv helt enkelt inte är tillräckligt upphetsad, avslappnad och våt. Det kan alltså vara så att smärtan du kände inte har något med din vulvodyni att göra, så jag hoppas du inte tar allt för mycket stress över saken och vad det kanske eventuellt innebär för ditt framtida sexliv med andra personer. Testa nästa gång att göra dig själv ordentligt kåt innan du rör dig vid slidöppningen/för in ett finger i slidan. Detta kan du göra t.ex. genom att fantisera om något upphetsande och/eller smeka dig själv runt omkring underlivet. Börja långsamt med små smekningar på var det känns skönt på kroppen och rör dig sedan gradvis närmare vulvan och slidöppningen. Använd glidmedel för att försäkra dig om att området ät ordentligt vått. Och viktigast av allt, ta din tid - det finns inga prestationskrav eller tidsgränser när det kommer till onani.
Kram,
Viveca