Slinda
09.11.2021
Hej!
Jag tar mellanpillret slinda och har tagit det i snart 2 månader nu. Före det hade jag p-stav ändå från januari, och innan det Slinda ändå från oktober 2020 fram till insättningen av staven. Jag minns inte riktit vilka biverkningar jag hade av slinda när jag tog dem för 1 år sedan, och jag böt till staven enbart för att jag hade bra förhoppningar i och med att det är mycket säkert skydd och att man inte måste komma ihåg att ta piller. Staven innebar dock nästan konstant blödning för mig i 6 månader, så därför böt jag tillbaka till slinda-pillren. Med pillren får jag endast små blödningar ca 3 dagar per karta, oftast i samband med sista placebopillret alltså då jag byter karta. Så om blödningarna finns det inget att klaga om. Det jag undrar över är nu att jag har så otroligt lite flytningar. Detta problem hade jag även med staven, fast jag inte märkte av det så mycket eftersom jag bara blödde istället. Förr när jag inte tog något preventivmedel hade jag väldigt mycket flytningar, men de var hälsosamma och störde inte mig. Nu kommer det aldrig några flytningar i trosorna, det kan synas på wc-pappret men aldrig i trosorna. Har ingen klåda eller sveda av detta, endast att det ibland kan svida lite när jag kissar om jag är extra torr i underlivet. Detta försvårar ju även mitt sexliv eftersom jag typ inte blir kåt längre och om jag blir så blir jag ändå inte våt. Det funkar bara ifall min pojkvän ger mig oralsex först, samt att vi använder glidmedel+kondom, och även då kan det ta sjukt i början. Nu kanske det bästa skulle vara att ta kontakt med min gynekolog, men eftersom jag har farit privat så tänkte jag fråga här först vad ni tycker. Har varit frågan om ifall jag skulle få ta vanliga p-piller pga olika orsaker, men senast jag var till gynekologen så sa hon att jag nog får ta vanliga p-piller. Hon sa jag kunde komma tillbaka efter ca 3 månader ifall jag upplever besvär med slinda och vill byta, men vet liksom inte om det är värt att byta eftersom enda problemet jag har är att jag är torrare än förr. Min fundering är alltså ifall detta är vanligt med just slinda och överlag preventivmedel som bara innehåller progesteron, ifall det kan vara farligt och ifall det i mitt fall skulle vara värt att byta till vanliga p-piller? Preventivtjejen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.11.2021
Hej,
Du behöver aldrig tveka att kontakta preventivrådgivningen om du har frågor eller vill fråga deras åsikt, även om du har fått dina piller utskrivna på något annat ställe.
Jag kan givetvis inte bestämma hur du skall göra, men mitt förslag är att du skulle avvakta ännu och låta det gå en månad till. Man brukar säga att det tar tre månader för kroppen att vänja sig vid ett nytt hormonellt preventivmedel, så det är möjligt att det kommer att förändras ännu. Tills dess tycker jag att ni skall fortsätta med glidmedel då ni har sex så att dina slemhinnor hålls friska. I sig är det inte farligt fast man har lite flytningar, så länge man vid behov använder glidmedel så att inte slemhinnorna skadas. Men torrheten kan förstås orsaka irritation som inte är kul, och det skall man inte behöva stå ut med.
Då det kommer till upphetsning så är det någonting som ofta varierar från en period till en annan. Vissa perioder känner man sig helt enkelt mer kåt och blir lättare upphetsad. Och det behöver inte betyda att någonting är fel bara för att lusten ibland är mindre utan det är en helt normal del av att vara människa. Lusten kommer nog tillbaka. Men jag förstår också att det kan leda till stress om du inte blir lika våt som tidigare och att det i sin tur kan påverka upphetsningen. Men tills det löser sig så får ni helt enkelt göra det som behövs - om det är oralsex och långt förspel som behövs så då är det så.
Så jag föreslår att du väntar och ser en månad ännu, men om du tycker att det inte löser sig eller blir bättre under den tiden så kontaktar du preventivrådgivningen i din kommun och diskuterar med dem.
Kram,
Tessi