Utfryst bland kompisar?
04.01.2019
Hej! De är så att jag kämner mig utfryst, ignorerad och "dissad" bland mitt "kompisgäng" son består av 4 andra och jag då. Men nu är de så att ena av dem från "kompisgånget" inte mår så bra (hon har fått hjälp) men det har inte hjälpt. Om vi nån gon börjar prata on henne då så är alla andra och typ kramar om henne och säger saker som "Det kommer bli bra och vi finns" men då står jag där och känner mig utfrysen för om de pratar så då ställer de sig i en cirkel typ och inte släpper in mig i den. Förstår försstås att de vill hjälpa hon som inte mår så bra då men själv tycker jag inte att de skulle få utfrysa mig på det sättet. Har hamnat att vara ensamm också många raster för de andra bara försvinner och säger inget till mig och sen typ om de kommer där jag är så kan de gå och flina och typ småskratta. Tycker inte alls om detta Men har inga andra att vara med. Är kompis med en som är ett år äldre än mig men vill inte vara med henne i skolan för hon har sitt eget "gäng" då brukar nog i bland vara med dem men inte så ofta. Ett annat exempel är på gymnastiken så 2 av just mitt "konpisgäng" är på samma klass som jag men allti på gymnastiken så de är allti i par och de känns för mig som att de vill aldrig vara par med mig då. Har hängt men samma gänget nu i 4 år men det här har jag bara märkt av nu under ett halvår typ. Var bästis med just hon som inte mår så bra då ifjol Men hon e just den som pratar minst med mig och känns som att jag skulle ha gjort något fel men vet inte vad isåfall? Vad kan det här vara då de beter sig sådär till mig? Utfryst

Ungdomsinformatör Ida svarar
14.01.2019
Hej!
Jag förstår helt att det känns jobbigt. Ingen vill känna sig utanför. Jag skulle så gärna vilja boosta din självkänsla. Du duger precis som du är och du är värd vänner som bryr sig om dig.
På nått sätt får jag känslan av att du drar dig undan, rätta mig om jag har fel. Du är värd att ha kompisar som respekterar dig och är snälla mot dig. Så om du känner att du blir ledsen av något som de gör mot dig, så kan du berätta det för dem. För det kan handla om ett enkelt missförstånd. När du nämner att de andra går fram till hon (som mår dåligt) och kramar om henne, gör du det också? Det kan helt enkelt vara så att dom inte märker att dom gör detta mot dig. Vilket sorts stöd är du till henne som mår dåligt? Pratar ni ofta? Kanske hon tror att du drar dig undan? Nu är detta bara mina spekulationer, så du får vara medveten om det att jag inte vet exakt hur situationen är.
Ibland förlorar man vänner eller växer ifrån varandra, men man hittar även nya vänner. Du får ta plats och du skall visa att du finns där. När dom står i en ring och du lämnar utanför, be dem att flytta på sig så du ryms med. Stå på dig!
Jag vet inte varför dom beter sig på det sättet som de gör. Jag tycker att du kan mycket väl ta upp det med dom, och fråga dem varför och om det är något som har hänt. Kanske ni kan lösa det hela. Ta hand om dig!
Kram, Ida