Min kompis retar mej?
19.04.2017
Hej på er! Jag skulle behöva hjälp med en sak. Jag går i 9an och har en "vän" som har bråkat med mig sen 8an. Har börjat må psykiskt dåligt nu på sista tiden eftersom jag är i tonåren och väldigt känslig när någon säger elaka saker åt mej. "Kompisen" som jag har brukar kalla mig fet,ful,äcklig m.m och att jag ska ta livet av mig. Det tycker jag att inte är okej någonstans. Har många andra bra vänner, men känner att jag inte kan prata med dom om det här direkt.
"Kompisen" tyckte jag om väldigt mycket, och tycker om hen fortfarande.. För mej är detta väldigt jobbigt eftersom hen är det bästa som finns, att få höra av sin kompis att man inte duger som man är, är det värsta som finns.
Nu har jag börjat få självmordstankar, börjat skära mig. Känner att jag är dålig och skulle bara vilja dö rent ut sagt.
Jag vet att jag borde söka mig till psykologen men mamma och pappa vet inte om att jag mår sådär och det är svårt för mig att berätta åt dem..
SÅ nu frågar jag er istället.. VAD ska jag göra för att glömma min kompis så fort som möjligt, vad ska jag ta mig till med livet? Klarar inte av mer.. Jag är nere på havsbottnet just nu.. TACK! <3 Wohopp

Ungdomsinformatören Liselott svarar
25.04.2017
Hej Wohopp!
Voj vännen, att du ska måsta må så där dåligt för att din kompis behandlar dig illa. Eller värre än så, hon är fruktansvärt elak mot dig. Jag tycker att det är mobbning, eftersom hon trakasserar dig med elaka ord kontinuerligt. Det är brottsligt både enligt Finlands lag och den överenskomna moral vi har här i landet. En kompis ska inte säga att hon önskar att man ska gå och ta livet av sig, så gör helt enkelt inte en kompis. Hon är ingen riktig vän, hur gullig hon än kan vara där emellan.
För att det ska bli klart hur enormt fel det här är av henne, skulle man kunna jämföra det här med en pojkvän som slår sin flickvän. Han kan vara hur charmig och kärleksfull (och kanske ångerfull sedan efteråt) som helst, men det ursäktar inget, det gör inte våldet ogjort. Nu är din kompis våldsam mot dig verbalt istället för fysiskt, men det gör lika ont i dig för det. Du mår väldigt dåligt av det, och det här behöver du ta på allvar. Hon är inte värd dig, och du är definitivt inte värd att behandlas så här illa. Så du måste lämna henne! Det sägs ju om våld i parrelationer att redan ett slag är för mycket, och händer det en gång, så kommer det med största sannolikhet att hända igen. Har hon en gång börjat säga så här elaka saker åt dig så finns det inget som skulle garantera att hon inte gör det igen. Klart att det finns en liten chans att hon skulle ångra sig, inse hur väldigt fel hon behandlat dig, sluta göra det för all framtid och eventuellt till och med be dig om förlåtelse. Men den chansen är så liten, och risken att hon ska fortsätta vara elak mot dig är så många gånger större. Risken är alltså större att hon fortsätter skada dig än att hon ska bli "bättre", och du är värd att inte skadas alls, aldrig någonsin mer.
Det finns inga ursäkter för att behandla någon som hon behandlar dig. Det finns aldrig någon bra orsak att säga att någon annan är fet eller ful eller äcklig, det gör man bara av ren och skär elakhet. Och man säger absolut inte att någon borde ta livet av sig! Aldrig någonsin! Det spelar ingen roll ifall andra tonåringar skulle säga så åt sina "vänner" (eller fiender), tex på film eller nätet eller i skolkorridoren - det blir inte acceptabelt bara för att någon annan gör likadant. Och det är absolut inget skämt; försöker hon ursäkta sig med att hon bara skojade eller att det är du som inte kan ta ett skämt, så är det hennes humor det är något sjukligt fel med. Det är inte roligt och man säger inte sådant åt folk på skoj. Inte heller är det du som är för känslig eller bara missförstår - i så fall är det hon som har allvarliga brister i hur hon kommunicerar OCH i sin empati. Du har rätt att vara precis hur känslig du vill, det kan inte hon bestämma åt dig och det är hon som ska anpassa sig till din känslighet om hon vill umgås med dig. Det är hon som behöver visa respekt för en annan människa, hon har ingen rätt att köra över dig som en bulldozer och sedan anklaga dig för att du stod ivägen. Och det är absolut inget fel på dig! Du får väga precis vad du vill och ändå är du värd att älskas och behandlas med respekt. Fulhet är också bara en smaksak - hon får tycka vad hon vill om andra, men hon har ingen rätt att säga åt andra vad hon tycker. Åsiktsfrihet är ingen ursäkt till att vara elak. Hennes ord till dig var verbal misshandel och det är straffbart enligt lag.
Vännen, jag tycker absolut att du ska berätta för andra om hur hon beter sig mot dig och hur det får dig att må. Det är hon som begår brott här, hon som gör fel, hon som är elak - inte du! Du har inget att skämmas för!!! Du har inte bett om att bli behandlad så här. Det finns inget i ditt sätt som ger henne rätt att säga sådana där saker åt dig, du har inte orsakat det på något vis och det är hon som ska skämmas. Du ska inte heller behöva vara rädd för att hon ska bli ännu värre mot dig om du berättar om hennes elakheter åt andra - hon har heller ingen rätt att hota dig eller straffa dig för att du skyddar dig själv och respekterar dig själv. Du ska inte behöva tampas med känslorna, minnena och tankarna hon gett dig alldeles ensam, du har lika mycket rätt som alla andra att få hjälp, tröst, stöd, råd och kärlek. Så snälla berätta! För dina andra kompisar, för dina föräldrar, för en kurator (eller favoritlärare eller fotistränare eller församlingens ungdomsledare eller kompis morsa eller din moster eller vemsomhelst vuxen som du känner ens lite tillit till). Du ska inte och behöver inte bära allt på dina egna axlar och det är inte heller meningen att du ska göra det. Mänskligheten går ut på att vi ska hjälpa varandra att leva, och det finns till och med de som är utbildade till och har som yrke just att hjälpa andra att leva, som tex kuratorer och psykologer. De finns där för just precis dig! Du skulle inte tro att du måste hela ett brutet ben själv utan läkarhjälp, varför skulle du då behöva hela skador som inte syns på utsidan själv då?
Det är allvarligt att du mår så dåligt att du till och med skadar dig själv rent fysiskt. Du vet att det inte blir bättre av att du tar skulden på dig själv, det löser inget att du gör dig själv illa. Lyssna på oss nu, du behöver få hjälp. Bara genom att prata om hur du mår med andra kommer du att kunna behandla alla känslor och upplevelser och bli hel igen, läka. Det går absolut att komma ur den här situationen, det går absolut att ta ifrån henne makten att få dig att må dåligt. Du behöver andras stöd och metoder och lyssnande öron och pepp och kram för det, och det finns där inom räckhåll bara du räcker ut handen.
En människa borde inte få skada en annan människa så som hon har skadat dig. Vad hon än har för bakomliggande orsak till varför hon låter det gå ut över dig, det vete gudarna. Kanske behöver du få veta det för att kunna förstå henne, men det ger henne ändå ingen ursäkt för att få skada dig. Du är värd vänner som tycker om dig precis som du är, och du har andra vänner, du behöver inte henne. Det kan vara svårt att förmå sig att bryta banden, men du är värd så mycket mera än vad hon ger dig! Så snälla berätta för någon redan idag om hur du har det. För din egen skull. För din egen framtid.
Stoooooooooor kraaaaaaaaaaaaaaaam, hälsar Liselott