Mobbad internetvän
21.07.2018
Hejjj, jag har en internet vän som bor i Sverige, hon har berättat att hon blir mobbad och att hennes förra bästis också har börjat mobba henne nu, hon har fått en ny bästis så nu är dom två mobbade av hela klassen. Hon har berättat år lärarna men dom blev bara arga och hon har vill Inte berätta åt någon vuxen eller sånt för att läraren blev arg då hon berätta så tänker hon att alla ska bli arga på henneHon blir tydligen också mobbad på nätet men nu på sommarlovet har det inte hänt så mycket. Hon vill verkligen inte börja skolan för att då träffar hon ju mobbarna igen, hon säger också att hon inte skulle säga att hon blir mobbad utan bara retad men som hon berättar det skulle nog kag kalla det för mobbningJag försöker hjälpa henne men eftersom att hon bor så långt bort Jan jag ju inte åka dit eller berätta åt någon som skulle kunna hjälpa henne eftersom hon bor i Sverige och jag i FinlandVad ska jag göra? Mår så dåligt över att inte kunna göra något utan bara måste höra vad som har hänt henne

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.07.2018
Hej.
Först och främst vill jag konstatera att det är tur att din internetkompis har dig. Det är så otroligt betydelsefullt att ha någon att skriva till, som förstår och lyssnar. Du gör en otroligt stor insats bara genom att finnas till och känna med henne.
Men precis som du skriver så är det ganska begränsat vad du kan göra eftersom du är här och hon är där. Det viktigaste du kan göra är att finnas som stöd och försöka få henne att orka.
Skolan har alltid en skyldighet att göra någonting åt mobbning. Ibland känner lärare också en viss skuld då de inte kan påverka saken, och då kan de reagera lite konstigt. Det betyder naturligtvis inte att lärarnas beteende är okej - som det är nu så bidrar de ju mer till problemet än till lösningen. Det viktiga är att hon minns att hon har rätt att känns sig trygg i skolan, och hon har rätt att bli hörd. Speciellt i Sverige har det funnits flera fall där skolan och kommunen har ställts inför rätta för att de inte har gjort någonting åt mobbningsfall trots att de har varit medvetna om problemet.
Många system är lite annorlunda i Sverige. Men det är viktigt att komma ihåg att det finns människor hon kan prata med, som kan hjälpa henne. I de flesta kommuner i Sverige finns det ungdomsmottagningar dit man kan vända sig med olika problem, och de kan kanske hjälpa henne. Alltid vill man inte tala med sina föräldrar om mobbning, men de kanske också kan hjälpa henne och diskutera med skolan.
Huvudsaken är nog att hon känner att hon trots allt inte är ensam. Försök uppmuntra henne att tala med någon. En kurator på skolan eller en lärare. Det är hemskt att de inte tog henne på allvar då hon försökte, för det gör tröskeln så mycket högre att försöka pånytt, men det finns människor som kan och vill hjälpa henne och hon kan få hjälp.
Och tack för att du finns. Du gör en stor skillnad <3
Kram
Tessi