Bipolär/adhd/borderline?
29.12.2014
Hejsan decibel och ni andra, jag vill bara skriva av mig lite. Tycker det är jobbigt med min "tomhetskänsla", jag sökte på tomhetskänsla på nätet en gång och det var massor som beskrev hur dom kände och innan har jag aldrig fattat var det var. Men jag har ständigt sökt efter något/någon som kan göra mig glad, liksom som att jag inte kan leva själv. Jag känner aldrig att något är tillräckligt, blir ofta beroende av nära personer. Fastän ibland så kan jag älska en person överdrivet mycket och sedan i nästa "avsky" den och tycka att den personen är helt värdelös och dum. Som det hände i min förra kärleksrelation, först tyckte jag att han var underbar och jag föreställde mig att han var min själsfrände men i nästa så avskydde jag bara allt med honom, det gjorde att jag gjorde slut. Jag har inte riktigt hittat vem jag är och vem jag vill bli, det beror mest på personen/personerna jag är med, jag kan tex ändra på mig själv för att personen/personerna ska tycka om mig mer. Byter ofta mål i livet som vem jag vill bli, karriär osv. Och tillbaka på det där med relationer till andra, jag är EXTREMT rädd för att bli lämnad/övergiven/ensam, jag hatar att vara ensam och får lätt ångest och börjar gråta då, det kan räcka med att en kompis inte svarar mig på tex sms och sedan börjar jag få misstankar om att hon/han inte tycker om mig mer och att hon/han kommer lämna mig. Blir både sur på mig själv och personen då och ibland kan jag radera numret och allting för att jag tror att personen inte längre bryr sig om mig. Jag byter ofta kraftigt känsloläge och ibland kan jag vara hyperaktiv och glad medans i nästa sekund kan jag bli tom och få ångest och börja gråta. Ofta så kan jag reagera på minsta lilla sak och bli aldelles utom mig och tvärsur. Sedan så är jag också väldigt impulsiv och skär mig för att det ska kännas bättre för stunden eller så köper jag för mycket saker. Sammanfattat: jag har kraftiga humörsvägningar, pendlar ofta i relationer, är impulsiv och är sjukt rädd för att bli övergiven. Har läst på nätet om Bipolär sjukdom, min farfar och min farfars far var Bipolär och båda tog livet av sig. Så jag undrar låter det som jag kan ha något slags inslag av Bipolär sjukdom? Eller något liknande typ Adhd eller Borderline? Folk runt omkring tycker också att jag är jobbig när jag byter känsloläge så ofta. Snälla kom inte med svaret att jag ska kontakta psykolog! Tacksam för svar :3
Nuortenelama3
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
30.12.2014
Hej! Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören  Sanna
Hej,
I ungdomen händer det många ändringar och utveckling i personlighet och emotionella utveckling. Var och en blir egen personlighet med sina egna åsikter, attityder och preferenser. Samtidigt blir man medveten om att man inte längre är ett barn, men andra sidan inte även en vuxen än. När man söker sig själv kan känslorna gå från sida till sida.
Vi är alla oroliga eller nedstämda ibland. Det är inte alltid kul och ibland känns det som om man drunknar under sakernas tyngd. Dessa känslor är en del av våra liv. Det finns många olika sätt för att upprätthålla ett gott humör och att klara sig genom nedstämdheten. Om depressionen och känslan av oro ändå förlängs och det känns som om du inte klarar av dem så är det skäl att närmare reda ut vad känslorna beror på. Mentala störningar begränsar den vardagliga funktionsförmågan. Som värst kan de stänga in människan i sitt hem och utanför sociala förhållanden. Förbli inte ensam – det finns hjälp.
Du ville att vi skulle inte komma med svar att du ska kontakta psykolog. Har du pratat om dina känslor med dina föräldrar eller vårdnadshavare? Har du vänner som du skulle kunna prata med? Det är viktigt att du inte bara ensam tänker på din situation.
Allt det som du skriver ger nog också anledning till att det skulle vara bra för dig att diskutera konfidentiellt med hälsovårds experter. Om du studerar kunde du kontakta kurator i er skola eller läroanstalt. Psykporten för unga (https://www.mielenterveystalo.fi/sv/nuoret/Pages/default.aspx) innehåller också jätte mycket viktigt information. Tjänsten innehåller även Självbedömning och självhjälp sektion, som kan vara till hjälp.
Ett hälsosamt liv och en god självkänsla främjar den mentala hälsan. Goda förhållanden, förmågan att tala om saker som tynger, intressanta fritidsintressen och att kunna anpassa sig till nya situationer är skyddsmekanismer som stöder den mentala hälsan och ger livsglädje.
Gott nytt år 2015. Har det så bra.
Mika - Ungdomsliv.fi