Akne och migrän
21.10.2020
HEJ!
Jag har länge haft problem med finnar och mensvärk. Jag har besökt skolläkaren som då gav mig minipillret azalia ( har migrän och kan då inte äta p-piller) + en salva för min akne. Minipillren har jag ätit en karta av, och har haft mens hela den kartan.... Salvan mot akne har varit värdelös.. tyvärr. Jag könner mig verkligen inte fin då min hy ser ut som den gör ( vet man inte ska tycka så men ja) jag vill verkligen alnen ska upphöra. Salvan har jag använt kanske 4 veckor
Min fråga är att kan jag gå och ”klaga” på att salvan inte funkar och fråga om jag kan få något annat bättre? Har även hört att minipiller gör så aknen blir värre(?!) så finns det något preventivmedel som är vra för aknen och som kan tas av dem som har migrän? Vet inte om det är på grund av minipillren men tror det min migrän triggas igång och brukar inte ha på höst/vintrarna, dessutom går jag med konstant huvudvärk..
Tacksam för svar:) Migrän+akne

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.10.2020
Hej,
Det är ganska vanligt att man kan ha olika problem med blödningar under de första månaderna med minipiller. Alla har inte det - men tyvärr förekommer det för andra. Så även om jag förstår att det är tröttsamt att blöda konstant så tror jag att det kommer att ordna upp sig med tiden bara du håller ut.
Med tanke på din hy så har du helt rätt i att minipiller inte har de positiva egenskaper på hyn som t.ex. p-piller har, så jag tycker att det är helt rimligt att du bokar en ny tid till skolläkaren för att diskutera saken. Nu vet jag ju inte vilken salva du fick utskriven och hur stora problem du har med din hy - men det borde nog finnas alternativ så det lönar sig att fråga.
Med tanke på din migrän så finns det tyvärr inte så många alternativ då det kommer till hormonella preventivmedel, eftersom de flesta kombinationspreventivmedel (p-piller, plåster, ringar) kan förvärra migränen. Försök att hålla ut i ett par månader till så hoppas vi på att problemen du upplever just nu lugnar ner sig.
Men boka en ny tid till skolläkaren för att diskutera läget med din hy.
Kram
Tessi