Ångest av mitt jobb
31.01.2017
Hej!
Jag har börjat få panikångest attacker eller bara känslan av ångest av att åka till jobbet. Vart ska jag vända mig till? Det är meningen att jag ska jobba där i 1 år (har jobbat ett halv år nu, och ångesten har smugit sig på). Känns jobbigt att känna så här inför varje arbetsdag.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
06.02.2017
Hej!
Hm, ja man får ju inte ångest och panik utan anledning, så något är det såklart nog. Känslor som de här ska man alltid ta på allvar och försöka gå till botten med. Dock på ett ärligt och djupare sätt, inte bara skrapa på ytan. På ytan finns de alltför självklara svaren, de ytliga orsakerna, och även om man gör något åt dem så kanske det underliggande problemet bara följer med en i framtiden.
Jag tar ett beskrivande exempel ur luften nu: säg att du mår dåligt för att du stressar eftersom du har för mycket arbetsuppgifter, medan din kollega bara latar sig och gör för lite. Att chefen då bestämmer att du ska göra färre uppgifter hjälper bara för stunden, för orsakerna till att det blev orättvist till att börja med finns kvar. Och då behöver man kanske fråga sig varför chefen låter vissa slippa undan med mindre, medan andra måste jobba mer. Eventuellt kan man fråga sig om det är något i chefens eller till och med ens eget sätt att jobba - eller i personligheten - som gör att man hamnar i orättvisan. Och det här behöver man hjälp utifrån för att kunna se. Alla ser vi ju nämligen alltid saker ur våra egna perspektiv och har svårt att se objektivt på våra egna liv - och jobbet är för många en viktig del av våra liv, eftersom vi investerar mycket känslor, mående, värderingar osv i den biten av våra liv också.
Så mitt förslag är att du går till din arbetsplatshälsovård och diskuterar med dem. Alla arbetsplatser borde ha en arbetsplatshälsovård, så kolla vart din arbetsplats hör och så bokar du tid till tex en arbetsplatshälsovårdare. De är för det mesta både insatta och duktiga - och vana att se en arbetsrelation och -plats objektivt. Samtidigt har de koll på både psykiskt och fysiskt mående och kan hjälpa dig på de områdena. Otrivsel på arbetsplatsen är vardagsmat för dem, en av de saker de ser mest av i dagens arbetsliv, likaså utmattningssymtptom och stress. Om det behövs har de även ett nätverk av personer som kan hjälpa dig vidare om det behövs, som psykolog, arbetshandledare eller representanter för fack eller personal.
Så ring idag till din arbetsplatshälsovård och boka tid! De finns inte bara till för musarmar och flunssa, utan även för dina känslor iom ditt jobb. De är lite som kuratorn för skoleleverna. Så tveka inte - och du har absolut inget att skämmas för! Kom ihåg att du inte ens kan vara en bra arbetstagare om du mår dåligt, så det hör till och med till ditt ansvar som arbetstagare att ta dig själv och ditt mående på allvar.
Lycka till och hoppas det känns bättre snart!
Hälsar Liselott