Borderline utredning
28.01.2015
Hej, jag undrar hur en borderline utredning går till? Och tycker ni att det är värt att ta upp med sin psykolog att man är orolig för de? Och kan en psykolog "döma" utifrån ens "problem" om denne kanske har någon diagnos och kan då fråga om personen vill göra en utredning? Mhv anonym tjej anonym

Nuorisotiedottaja Liselott svarar
30.01.2015
Hej!
Decibel.fi är en finländsk tvåspråkig ungdomsportal i Österbotten, Finland, och därför är det svårt för oss att svara på hur en borderline-utredning går till i Sverige. Här skall i alla fall utredningen ske av en legitimerad psykolog/psykiater, ofta i samrådan med både föräldrar och skola. Det är ingen diagnos som ges lättvindigt och ofta är processen lång för att få den, och vård och behandling och eventuellt medicinering.
Så vårt råd är att ifall du oroar dig, så ska du prata med skolkuratorn. Anser hen att det finns skäl att göra en utredning, så kan hen sätta igång processen och kontakta rätt personer.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott