Comfortzone
20.01.2022
Hej! Jag vill komma ur min comfortzon. Jag ska flytta till Åland i sommar. Finns det nåt ungdoms cafe elr nåt där man kan lära känna folk i samma ålder? Jag vill ta kontakt med en person ja inte känner så bra men vet inte hur kan man bara skicka en snap å liksom whats up? Hjälp mig!!! Närvös

Ungdomsinformatör Kix svarar
26.01.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Första steget till att komma ut ur sin comfortzone har du faktiskt redan gjort - hittat viljan till att komma ut ur din comfortzone! :D Har man viljan så är man redan långt kommen. Nu är det steg för steg bara.
På Åland så finns ungdomsgården Uncan men tyvärr så får man bara gå dit tills man är 18 år. Jag skulle kanske säga att ifall du inte har "naturliga connections" på Åland som du kan fråga om såna här saker, så kan du ta kontakt och boka en tid med ungdomslotsarna så fort du kommer dit. De har koll på ungdomsaktiviteter och ställen i nejden, och kan ge dig bättre insikt om vart du kan söka dig för att hitta andra som är intresserade av ungefär samma saker som du (och ifall du är utan jobb eller studieplats så kan de också hjälpa dig med det).
Överlag så skulle jag rekommendera dig att du går på olika evenemang i nejden som exempelvis konserter, för att hitta andra unga. Våga modigt gå själv till ställen, man lär sig efter ett tag att det går bra att göra så fast det kan kännas läskigt i början. Det ordnas ganska mycket olika evenemang på sommaren på Åland, så passa på!
Hmm, ifall personen du vill ta kontakt med bor på Åland så kan du ju ta kontakt med hen och skicka och fråga den här samma frågan, alltså vad det finns att göra där så du kunde lära känna nya människor..? Det är ju en rätt naturligt och neutral fråga tycker jag, och folk vill ofta hjälpa när man ber om hjälp. Sen när ni har pratat en stund om det så kan du ta diskussionen vidare till att typ fråga nåt om den andra personen, typ vad hen brukar göra på fritiden, och sen fortsätta prata om hens hobbyn tills du själv hittar något bra ställe att inflika om vad du brukar tycka om att göra.
Ifall hen inte bor på Åland, så skulle jag kanske rekommendera att du funderar på om ni har någon nämnare gemensamt (typ ett intresse) och skickar nåt om det för att få igång en konversation. Annars så duger nog också bara "hej, hur e läget?", det behöver inte vara så mycket mer avancerat än så :) Ibland gör vi sånt här mer komplicerat för oss än det behöver vara.
Lycka till! Det kommer säkert bli jättebra :)
Kram, Kix