Dagen efter piller
17.12.2020
Hej! Jag tog ett dagen efter piller på lördag, då kondomen hade sprucki. Jag började blöda igår men min mens borde börja om först 2 veckor då jag också ska börja med mina p-piller. Är det normalt att blöda efter akut piller? Eller kan de vara nåt annat!?
Tacksam för snabbt svar, har lite stress över situationen.. stresstjejen :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.12.2020
Hej,
Det är ganska vanligt att man kan börja blöda då man tagit akut p-piller, och att mensen i största allmänhet påverkas av det. Antingen kan mensen komma betydligt tidigare (som i ditt fall) eller senare, men det betyder inte att pillret inte skulle ha fungerat.
Men eftersom akut p-pillren inte heller är 100% säkra så rekommenderas det alltid att man gör ett graviditetstest 3 veckor efteråt, bara för att vara på den säkra sidan. Jag tror inte att du behöver vara orolig.
Kram,
Tessi