Dagen efter piller

17.12.2020
Hej! Jag tog ett dagen efter piller på lördag, då kondomen hade sprucki. Jag började blöda igår men min mens borde börja om först 2 veckor då jag också ska börja med mina p-piller. Är det normalt att blöda efter akut piller? Eller kan de vara nåt annat!?

Tacksam för snabbt svar, har lite stress över situationen.. stresstjejen :)
Tessi klippt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar

21.12.2020

Hej,

Det är ganska vanligt att man kan börja blöda då man tagit akut p-piller, och att mensen i största allmänhet påverkas av det. Antingen kan mensen komma betydligt tidigare (som i ditt fall) eller senare, men det betyder inte att pillret inte skulle ha fungerat.

Men eftersom akut p-pillren inte heller är 100% säkra så rekommenderas det alltid att man gör ett graviditetstest 3 veckor efteråt, bara för att vara på den säkra sidan. Jag tror inte att du behöver vara orolig.

Kram,

Tessi

Kommentarer

Inga har kommenterat på denna sida ännu

Ställ en egen fråga

Skriv kommentar

OBS! Ställ din fråga vid Våga fråga.

Hej! Allt började i början på december, jag började få problem med mat. Har haft det förr men inte så allvarligt utan bara under någon vecka. Men nu har det pågått ganska länge. Och jag vill inte ha p...
Läs mera

Behöver man vara orolig om man får ett litet rivsår av sin katt som knappt blöder och är väldigt ytligt? Tog stelkrampssprutan 2019 och undrar ifall jag borde ta den igen eller någonting
Läs mera

Hej! För ungefär en månad sen när det var -20 där ute var jag ute och gick med min kompis och jag hade mycket kläder på mig men på vägen hem fick jag en extrem huvudvärk ( jag hade mössa) och ända sen...
Läs mera

Hej

Varför är det vanligt att när man går i högstadiet/ Gymnasiet att att man blir lite kär i sin kvinnliga lärare:?
Läs mera