Det här med att "skryta"
16.06.2016
Hej! Varför dömer människor en DIREKT att man är en dryg bitch om man har dyrare så kallade märkeskläder? Jag gillar sådana för att det är bättre kvalitet, de blir inte lika lätt noppriga, håller längre osv, om du till exempel jämför en h&m t shirt och en gant t shirt, vilken håller längst? Jag kan garantera att det är den från gant. Men bara för detta, att jag har dyrare kläder anser många (helt ärligt de flesta jag möter, förutom de som också har liknnde kläder) att jag är dryg, elak, eller att jag bara vill skryta! Men så äär det iiintee!! Jag vill bara ha en garderob där jag inte måste köpa allting nytt hela tiden för att kläderna går sönder osv. Jag vill undvika att äga den där slit och släng garderoben, för en slit å släng garderob är ju inte bra för miljön. Tack på förhand. :)

Ungdomsinformatören Liselott svarar
16.06.2016
Hej!
Det här är en jättebra fråga! Och en guldstjärna till dig för att du tänker på att undvika slit-och-släng :) Nu har jag skickat din fråga till flera av mina vänner, som alla är klädintresserade och verkligt insatta i det här med kvalitet, klädvård och olika klädmärkens "rykten". Speciellt en av dem, Heidi Eriksson, är mycket intresserad av det här - hon är journalist på Vasabladet och har skrivit flera artiklar om just det här med kvalitet vs. slit-och-släng. Jag fyller på här i din fråga vartefter tjejerna svarar åt mig, så gå in och kolla nu som då under de närmaste dagarna.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Här kom genast svar av Heidi Eriksson (men det kommer mer från fler av dem senare):
Hej!
Roligt att höra att vi vill satsa på en hållbar garderob. Det sparar både på miljön och på din slantar. Det kan ändå vara bra att komma ihåg att ett dyrt märke inte automatiskt betyder bättre kvalitet. Samma fabrik syr flera olika märkes kläder (både för billiga klädkedjor och för dyra märken). Det viktiga, oavsett märke, är att syna kvalitén innan du köper plagget. Hur är sömmarna sydda? Vilket material är plagget gjort av (också dyra märken kan ha tex akryl i sina kläder)? Hur är plagget utskuret (är det snett utskuret kommer plagget att vrida sig i tvätten oavsett hur dyrt det är).
Det kan också vara bra att komma ihåg att ett dyrt plagg som du använder bara några gånger blir i längden dyrare både för dig och miljön än ett billigare plagg som du använder jättemånga gånger. Men har du hittat ett bra märke som har bra kvalitet ska du definitivt satsa på det. Och råkar du dessutom ha en tidlös smak bygger du sakta men säkert upp en hållbar garderob som kommer att glädja dig många, många år framöver.
Hälsar Heidi, journalist
Hej igen!
Det blev mycket diskussion om kläder, kvalitet, skryt och avundsjuka i min tjejgrupp nu :) Ska plocka lite av deras tankar och erfarenheter.
Det som flera tänkte på var det här med att med kläder visar man ofta vem man är. Om du tänker på människor som du möter ute på stan, så läser du också ofta omedvetet av deras utseende och placerar snabbt in dem i kategorier enligt vad de har på sig. "Han är säkert fotisspelare, eftersom han har lagets träningsjacka på", "Hon är säkert emo, för hon har svarta kläder med hål i", "Han är en medelålders som fortfarande tror att han är ung och cool, för han har en sådan läderjacka..." Med de här hastiga kategoriseringarna av folk, så kommer även föreställningar om hurudana en person som klär sig på ett visst sätt är. Tex fotisspelare är ofta "sportiga, aktiva, kanske högljudda, har mycket kompisar och är från en familj med en del pengar" (det är dyrt med fotis numera). Det råder ofta en allmän tolkning, som de flesta i tex en skola skulle vara överens om - det här ofta också för att man många gånger vill markera med kläderna att man hör till ett visst gäng, lever enligt en viss livsstil eller har ett visst intresse.
Det stämmer såklart inte alltid, men folk har en tendens att dra alla över en kam och döma på några sekunder. Om utsidan och verkligheten inte stämmer överens blir folk kanske lite förvirrade, eller tycker att det är direkt fel. Det skulle exempelvis vara verkligt mystiskt enligt de flesta ifall killen i lagjackan inte alls spelar i det laget, eller inte ens fotboll överhuvudtaget. Folk kan till och med börja protestera om man inte passar in i deras färdiga mallar, allt från diskret fnitter bakom ryggen till direkt mobbning. Fast det här brukar vara värst i tonåren, något de flesta förhoppningsvis växer ifrån (även om det tyvärr finns vuxna också som forfarande snabbt dömer enligt fördomar).
Du säger att du väljer kläder enligt hållbarhet och kvalitet, men det kanske inte alltid är så det tolkas av andra, tyvärr. Vad säger märkeskläder om folk i allmänhet i det samhälle du bor i? Vem är det som bär märkeskläder, vilken typ av människor (om man skulle dra alla över en kam, urskiljningslöst)? Om man ser på tex hela Europa, så har de stora märkesklädeskedjorna ofta sina fina butiker längs stadens största shoppinggata och kläderna är betydligt dyrare än medeltalet. Det här signalerar mycket starkt åt européer i allmänhet att det är bara de rika som har råd med det här, att de här butikerna är trendiga och ska vara eftertraktade och lite exklusiva. Visst, man kan köpa märkeskläder på Prisma också, men de här märkena har fortfarande en klang av att bara vissa utvalda kan ha dem (de rikare, "bättre").
Det här med märkeskläder var stort på 80- och 90-talet, sedan lugnade det ner sig en tid, men har blommat upp igen bland annat tack vare alla modebloggare (obs, minns att de så gott som alltid är sponsrade av de företag vars kläder de bloggar om, så inte är de ärliga alla gånger inte). Det är nästan värre numera, även för att folk påverkas så mycket mer idag av hur man "borde" se ut just enligt bloggar, reklam på sociala media, av mängden reklam som ökat lavinartat överhuvudtaget och av all utseendefixering som numera anses rätt så normalt. Som tur börjar även en del av märkesfirmorna och nya klädfirmor på riktigt börja satsa mer på kvalitet, längre livslängd och ekologiskt framställda produkter. Fast det gör å andra sidan även lågprisfirmor som H&M, med stor framgång (deras trikåkläder av ekologisk bomull är kända för sin höga kvalitet). Så de gamla fördomarna om märkeskläder och lågpriskläder stämmer faktiskt inte riktigt längre. Det är ju dessutom som Heidi skriver, att samma fabrik kan sy kläder åt både dyra och billiga firmor, ibland till och med av samma material. Så vill man på riktigt tänka på plaggets livslängd, så ska man följa Heidis råd när man köper, och dessutom sköta plaggen väl. Värsta fienden mot kläder är nog bland andra torktumlare och tvättmedel med blekande effekt.
När det gäller andras reaktioner på dina kläder, så gissar vi dessvärre att de reagerar enligt de gamla fördomarna, då bara "bättre folk" hade märkeskläder. Det här kan de ha ärvt av föräldragenerationen (tex hört mamma säga sådant om andras kläder), för där betyder märkeskläder fortsättningsvis rikedom - som syns på utsidan. I Österbotten har vi alltid varit känsliga när folk visar upp sin rikedom genom dyra bilar, stora hus, södernresor och just märkeskläder. Avundsjuka och missunsamhet - vilket vi även är rätt duktiga på i Österbotten - gör då att folk i allmänhet reagerar med att bli sura på den rika, anse den rika skrytsam eller dryg. Ibland stämmer det till och med, tex när folk med vassa armbågar nått framgång, så "spräädar" (skryter, visar upp) de ofta gärna. Så på basen av de fördomarna, så kan andra kanske i misstag tolka dig så också? Klart att du kan informera dem om att du väljer enligt kvalitet och livslängd på plaggen, men det är nog alltid lite kinkigt hur man väljer sina ord när det gäller kläder, så att det inte uppfattas som skryt.
Fast att ha märkeskläder kan ju också vara ett intresse i sig, en hobby, precis som andra kanske väljer större sportklädesmärken för sina sportkläder för att de tycker att det är ett "statement" om att de tar sin sport på allvar eller helt enkelt gillar det modet? Gillar man just precis märkeskläder för deras egen skull, så ska man ju inte behöva sticka under stol med det. Då borde man ju kunna stå fast vid det oavsett andras åsikter om saken, precis som om man gillade fotboll. Och visst finns det människor som ännu vill göra andra avundsjuka och själv klättra mot popularitet genom att ha dyra kläder.
Men sist och slutligen säger ju inte kläderna något om hurudana vi är på insidan, det gör ju bara hur vi beter oss. Kanske dina vänner inser så småningom att det som kommer ur din mun är den person du är, inte vad du har för kläder på dig <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott