Får man?????
20.10.2020
Hej! Jag tänkte idag fråga min skolhälsovårdare om p-piller men jag tänker inte berätta för mamma. Men det känns lite fel, är det fel att inte berätta?? Tänk om hon får reda på det. Men jag är 15 så jag får ju välja själv så hon kan väl ändå inte göra nått åt det??

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.10.2020
Hej,
Du har helt rätt i att du inte måste berätta det för din mamma, men jag kan också förstå känslan av att det känns som att man gör något fel om man inte berättar. Så om det känns okej att säga det så tycker jag att du skall göra det. I sig är det ju ingenting du skall skämmas över utan tvärtom ett konkret tecken på att du tar ansvar över dig själv.
Jag är inte säker på hur det fungerar med p-piller på den ort du bor, men på många orter är det preventivrådgivningen som sköter om p-pillren, så det kan hända att din hälsovårdare råder dig att ta kontakt med dem, men det berättar nog hälsovårdaren för dig om det är så även där du bor.
Lycka till,
Kram
Tessi