Försvarsspray
10.08.2017
Hejsan,jag har sökt efter försvarsspray ganska länge men har inte riktigt klart för mig vad som är lagligt att bära i finland. Jag har hört att många försvarsspray som säljs endast irriterar gärningsmannen och i vissa fall förvärrar situationen, detta gör att jag funderar på pepparspray i stället. Är det lagligt att köpa pepparspray utomlands, ta in det till finland och använda det i en nödsituation?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Poliskonstapeln Johanna svarar
14.08.2017
Hej.
Jag skall skicka din fråga vidare till vår Polis Johanna som vet mer om vad som är lagligt då det gäller spray. Men jag vet att t.ex. i min egen närbutik (s-market) så säljs det (precis vid kassan, vid tändstickorna och tändarna) ett kombinerat överfallsalarm och spray. Dock kan jag inte uttala mig om vad det innehåller.
Vi skall se vad Johanna svarar. Jag lägger in hennes svar så fort vi får det.
Tessi
Köp och innehav av gasspray är sådant som i Finland kräver tillstånd beviljat av polisen. Hämtar man spray från utlandet eller annars olovligen innehar sådant, så kan man göra sig skyldig till brott mot skjutvapenslagen. Texten nedan har jag kopierat från polisens hemsida www.poliisi.fi.
Polisen kan bevilja fysiska personer, sammanslutningar och stiftelser tillstånd för gassprayer. Tillståndet berättigar till både förvärv och innehav av gassprayer.
Under tillståndets giltighetstid kan man byta gassprayen till en ny utan att ansöka om nytt tillstånd. Bytesrätten gäller inte gamla innehavstillstånd för gassprayer. Polisen förutsätter då tillståndet beviljas att den som ansöker om tillståndet är tillräckligt förtrogen med hur man tryggt hanterar en gasspray.
Tillstånd för gasspray kan beviljas för
- skyddande av egen eller någon annans personliga integritet eller av egendom
- musei- eller samlarändamål
- utbildning eller uppvisning, filminspelning eller annan motsvarande förevisning
För skyddande av personlig integritet eller egendom eller för utbildning eller uppvisning, filminspelning eller annan förevisning kan tillstånd för gassprayer beviljas för högst fem år. Då tillstånd ansöks på dessa grunder ska den sökande uppvisa ett intyg av sin arbetsgivare över att gasspray är nödvändigt för att skydda den personliga integriteten.
När man ansöker om tillstånd för gassprayer ska man ha med sig pass eller identitetskort, en skriftlig motivering till ansökan samt övriga bilagor till ansökan.
En sammanslutning kan låta en anställd som har fyllt 18 år bära gasspray i arbetet om inte annat bestäms i sammanslutningens gasspraystillstånd. Sammanslutningens vapenansvariga svarar för att de anställda lär sig använda gassprayen. Polisinrättningen kan ställa villkor för att bära gassprayer.
konstapel Johanna Westerlund