Konstiga drömmar
14.02.2019
Hej!
Det är så att jag rent psykiskt och mentalt har stört mig grovt på drömmar som jag själv med säkerhet vet att jag INTE har haft någon sexuella lustar för innerst inne eller någon form av tanke alls kring detta. Vilket är att jag under senaste 3-4 åren cirka enbart 1-2 gånger om året Max så har det hänt att när jag väl hamnar i djupa drömmar där jag har haft sex med en kvinna så har kvinnan från ingenstans och utan någon logisk sätt varit min syster.
Det värsta är att jag varken har haft några tankar om min syster på det viset elöer sexuella lustar heller. Jag hade ingen som helst kontroll i drömmen, dock känner jag att jag reagerar antingen negativt i drömmen eller så blir jag galen när jag väl har vaknat och börjar skada mig själv. Jag började ifrågasätta mig själv och hata samt blev äcklad av mig själv. Jag är rädd att folk ska få mig att tro att jag går runt och tänker på detta eller har någon form av "underliggande sexlust" för min syster, vilket är en tanke som gör mig galen och nära på att bryta ihop. Har varit nära på att gråta flera gånger, jag slår mig själv. Jag kan knappt titta mot min syster. Men jag tror att jag har märkt att det blev störande förra året utifrån att jag såg kriminalserien Law & Order där en kille råkade ha samlag med sin halvsyster MEN han visste tydligen inte att det var hans syster vilket det genom papper hade visat sig genom programmet.
Nu för några veckor sedan hände något som jag aldrig har drömt om i hela mitt min, vilket var att jag drömde om att jag hade sex med en känt skådespelerska som jag inte tänkt så mycket på men utan att jag inser eller fått fattningen kring det förvandlas skådisen till mim brors son, jag märker att jag reagerar i drömmen och slänger bort honom från mig, det jag minns dock är att jag sa något följande som "det här händer inte!! Nej nej!" . Jag täcker för min kropp och säger argt att han ska klä på sig. Jag vaknar och blir galen, halvskriker och slår mig själv, det störde mig i flera dagar och veckor. Jag pratade ut om detta med ett par vänner. Jag är skitorolig över att ni eller andra hemsidor ska tro att det här skulle påstås vara underliggande behov eller att jag är nån incest pedofil. Känns skitjobbigt, skäms som fan, har nästan haft självmordstankar gällande detta. Jag frågar alltid varför detta ska hända mig. Jag har kollat och tittar en hel del på kriminalserier och Dr.Phil angående sådana grejer sedan flera år tillbaka, vet inte om det kan ha påverkat, eller allmänna konversationer med vänner som man har hört ifrån genom åren. Men detta har kommit på ett störande vis. Varje gång jag ser dokumentärer och hört om fall som omfattar olika former av incest eller pedofili så blir jag äcklad och orolig utifrån att det känns jävligt obekvämt.
Jag har pratat med psykologer gällande detta varav de förklarade om att det information dina sinnen tar upp från omgivningen/miljön tas upp av det undermedvetna. Därifrån att hjärnan bearbetar samt arkiverar informationen vilket kan manifestera sig genom drömmar enligt min psykolog sedan flera år tillbaka.
Jag vet inte vad jag ska ta mig till, behöver gärna hjälp! Hoppas att ni förstår! Tack!
Ha en trevlig dag! Imran A Lodhi

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.02.2019
Hej.
Jag kan konstatera samma sak som dina psykologer har sagt. Drömmar är oftast inte viljestyrda. Man har oftast ingen kontroll över vad man drömmer om eller vilka drömmar som dyker upp. I något skede av drömmen kanske man kan reagera "vaket" och på det sättet påverka förloppet lite, men jag tycker att du helt kan släppa dina skuldkänslor kring dina drömmar för det är inte någonting du kan påverka. Fantasier kan man påverka (åtminstone till en viss del) men inte drömmar.
Jag tror, precis som dina psykologer att dina drömmar är ett hopkok av saker du sett på tv, saker du läst om eller diskuterat. Det är så drömmar fungerar. Så det att du drömmer om att ha sex med en viss person har inte nödvändigtvis någonting alls att göra med att du skulle vilja ha sex med den personen - eller ens någonsin tänkt tanken i vaket tillstånd. Jag tror att de flesta människor nån gång har drömt om att ha sex, gräla eller slåss med någon som man i vaket tillstånd inte har någon tanke på att göra det med.
Eftersom saken tynger dig så mycket att du mår dåligt och blir självdestruktiv av det så tycker jag att det är bra att du talar med någon om saken, men lita på mig då jag säger att det inte är någonting du behöver känna skuld eller skam över - eftersom det inte är någonting du själv kan välja. Det bästa du kan göra är att i vaket tillstånd tänka igenom det du drömde - och sedan släppa det. Drömmen säger ingenting om vare sig dig eller ditt sexuella intresse. Dina drömmar påverkas garanterat av de saker du tittar på på tv (t.ex. Dr Phil) eftersom de ämnen som tas upp där ofta är känsliga och obekväma - och de är någonting som hjärnan sedan fortsätter att bearbeta. Men bara för att din hjärna bearbetar det och visar upp ett scenario för dig i en dröm betyder INTE att det är någonting du VILL göra.
Förlåt dig själv, för du har inte kontroll över dina drömmar. Det har ingen.
Kram
Tessi