ADD?
10.01.2015
Hejhej, såg ju att ni hade fått en fråga om ADD för inte så längesen, och ja det kanske är onödigt av mig att skriva här då! Men jag nämligen också hört och sökt om ADD/ADHD symptom. Alla symptomen stämmer in på mig! I skolan när vi ska jobba i tex matteboken och det står en uppgift så fattar jag aldrig vad man ska göra? Alltså det är som att orden inte går in i hjärnan riktigt, måste läsa om uppgiften typ 7-8 gånger innan jag fattar. Har också svårt att sitta still och koncentrera mig, brukar vrida mig på stolen elr liksom "stampa" med fötterna i golvet (alla i klassen klagar på det). Blir jättelätt uttråkad och rastlös, är det nästan hela tiden! Har också jättesvårt att göra flera saker samtidigt, blir för lätt insatt i den ena. Blir skitsur om något inte går som jag vill, ibland kan jag t.o.m börja gråta!! Och tillslut, tappar bort typ alla mina saker, exakt hela tiden! Det kan vara hos en kompis, hemma eller i skolan osv. Har tappat bort flera skolböcker, kläder, parfymer osv. Det värsta är att lärarna tror att jag har det lätt i skolan för att jag är bra på att skriva när jag blir "tvingad". Så jag frågar er, låter det som att jag kan ha ADD/ADHD? Mhv frågande tjej ...

Ungdomsinformatören Liselott svarar
16.01.2015
Hej!
Vet du, det är totalt omöjligt för oss att säga om du skulle kunna ha ADD / ADHD, eftersom det nog krävs ordentliga undersökningar för att kunna konstatera det. Sådana undersökningar görs i alla fall här i Finland av skolan (speciallärare/kurator) tillsammans med psykologer och läkare, eftersom det inte är en diagnos som ges alltför lättvindigt här och eftersom det kan bli aktuellt med medicinering om man får diagnosen. Så vårt förslag är att ifall du är orolig eller ifall du vill ha reda på, så pratar du med skolan. Börja med egen klasslärare och sedan kanske skolkuratorn? Det är nog svårt att veta själv om man bara är allmänt rastlös och glömsk eller om det ligger ett neuropsykiatriskt tillstånd, och det är kanske lätt att börja oroa sig när man läser en massa på nätet, så bäst är alltså att be professionella om en utvärdering.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott