Beroende
30.05.2017
Jag är beroende av att scrolla värdelösa saker på mobilen. Alltså jag kollar instagram och facebook och bloggar och what not heeela heeela tiden - sen mår jag dåligt av det. Mår dåligt ibland under tiden som jag gör det också men kan ändå inte sluta. Hur ska jag göra för att få stopp på detta? Finns det appar eller nåt som kan begränsa mig? Skulle också vilja ha nån sorts tidsbegränsning så att jag inte sitter och scrollar och läser onödigt skit på morgon och kväll utan endast nån timme på dan isåfall. Det tillför inget i mitt liv att göra detta, det sker ingen förändring typ förutom kort underhållning för min del. Minns inte när jag sist ens skulle sett en film/tv-serie eller ens kollat på TV utan att ha mobilen i handen och missat typ hela programmet för att jag scrollat typ insta istället. AAAAAH. Till saken hör att jag redan slutat skolan för denna termin och därmed inte har några skolarbeten att lägga energi på samt att mitt sommarjobb börjar först i juli. Så jag är lite uttråkad och tror det kan vara därför jag sitter och glor som en idiot på mobilen.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
02.06.2017
Hej!
Du är inte ensam! Långt ifrån. Det här sägs vara ett av de största vardagsproblemen för den moderna människan och allt från Facebook till psykologitidningar fylls av allt från seriösa artiklar till memes om hur vi blir allt asocialare ju mer uppkopplade på sociala media vi blir, hur det stör våra kärleksrelationer, hur vi inte får sömn på kvällen för att vi stirrat på skärm och hur vi lite till mans numera alla lider av FOMO (= Fear of missing out, alltså rädda att missa något kul eller viktigt om vi inte kollar flödet hela tiden). Googlar du, så hittar du massor om det här, och även tips på hur du ska sluta vara skärmberoende. Men här samlar vi på kontoret lite tips som vi själva använt (för du kan ju tro hur onyttigt och uttröttande det är att först sitta hela arbetsdagen framför en skärm och sedan fortsätta hemma med en annan skärm):
- Japp, det finns diverse appar som reglerar hur mycket du använder telefonen. De kan dels stänga av nätet, dels stänga så att du inte kan öppna vissa appar, dels meddela att nu har du varit så och så länge på telefonen eller du får bara använda x antal minuter idag. Kolla på din telefons app-butik eller googla och läs på om lite av de olika apparna för att hitta en som passar dig.
- Tänk på vad du själv skriver i chattar, WhatsApp, statusar osv. Är det här något du verkligen vill dela med dig, något som ger något åt andra, eller triggar det bara andra att svara, så att du själv måste kolla deras svar stup i kvarten.
- gör inställningar tex på Facebook så att du får aviseringar (på huvudskärmen alltså) bara av sådana som du verkligen bryr dig om - skapa en närmaste-vänner-lista, så visas troligen bara deras aviseringar. Och så kollar du bara dem men inte alls senaste-flödet eller mest-populära-flödet.
- ta bort alla reklamer och blocka/ta bort sådana du faktiskt inte bryr dig om. Sluta följa sådant som faktiskt inte ger något och gå ut ur alla onödiga grupper. Det ger mindre i flödena, så att du snabbare kommer till samma ställe du slutade scrolla förra gången. Det går tex att göra temavis också, tex sluta följa allt som har att göra med en viss del i ditt liv. Överlag lönar det sig att fundera över vad du verkligen vill få ut av kontakten med omvärlden via telefonen. Gav dig den där instabilden dig faktiskt något (eller gav den till och med något negativt, som avundsjuka på någon annans liv)? Brukar du "svälja" allt som serveras åt dig eller analyserar du vilka budskap och influenser som ligger bakom, känner efter hur det får dig att känna och tänka, huruvida det berikar dig alls?
- börja ha på tyst och/eller stäng av aviserings-plingen så att du inte hela tiden triggas att ta upp mobilen. Det ska tydligen finnas tex i grupptrådar en ny inställning att den inte plingar under natten tills ditt väckningsalarm ringer. Kolla runt i dina olika appar ifall det finns nya dylika funktioner du kan ha nytta av. Stäng överhuvudtaget ner så mycket aviseringar du bara kan, så att de inte hela tiden triggar dig att kolla dem. Det här gäller framförallt helt onödiga saker, som aviseringar från spel som vill att du ska spela deras spel mera.
- meddela alla närmare kompisar eller i chattgrupper att nu tänker du vara mindre på telefonen, så räkna inte med att du svarar direkt. Vill de något viktigt kan de ringa dig. Bearbeta din FOMO om du lider av en sådan och jobba med eventuella ensamhets- och utanförskapskänslor ifall du får sådana av att inte ständigt vara uppkopplad. Att vara ensam och inte i kontakt med omvärlden är också en viktig egenskap att lära sig. Du är ju dessutom säkert inte ensam om att ha telefonen fastklistrad i handen, kanske du inspirerar andra också att låta den ligga lite mer?
- träffa folk irl istället för att slöskicka "vad gör du?". Begränsa kontakten på telefonen till att bestämma träff med kompisarna, så får ni utbyta nyheter eller ha tråkitgt tillsammans sedan när ni träffas.
- skaffa en lättillgänglig enkel hobby som sysselsätter händerna, speciellt medan du ser på TV. Börja virka mormorsrutor, sticka en hansduk, rita zentangle eller adult coloring, läs böcker eller lyssna på talböcker (så att du koncentrerar dig på det istället för att pilla på telefon under tiden). Det känns dessutom givande och produktivt att se vad du åstadkommit, plus att man kan bli "beroende" av att sticka eller rita eller pyssla också, vilket säkert är hälsosammare än telefonen. Även större projekt kan hjälpa, allt från att baka till att måla om i köket - huvudsaken att det är något så roligt att du inte vill ta paus. Du är ju vuxen, så det är inte som när en 10-åring har tråkigt. Kicka igång fantasin, använd mindfulness och fyll ditt liv med eget innehåll, inte andras innehåll.
- ha telefonen bara i ett visst rum, tex köket, så att du måste anstränga dig lite för att gå dit. Plötsligt är det skönare att bara ligga och se på TV än att vara tvungen att stiga upp när mobilsuget kommer. Och allt annat än telefonsignalen ska vara avstängt såklart.
Hoppas att det här var lite första hjälp. Märker du att det ännu är svårt, så ta till ännu strängare årgärder, som att lämna telefonen hemma, ha telefonfria dagar osv. Och försök se det som ett beroende, så läs på mera om olika beroenden om det behövs. Vi har ju även infosidor om det , inklusive sidor om mobil- och internetberoende;)
Lycka till, hälsar Liselott