blöder mycket
27.12.2024
alltid när jag har mens blöder jag jätte jätte mycket, speciellt på andra och tredje dagen, det brukar vara så jobbigt för även om jag använder jättestora nattbindor eller dagbindor så kommer det alltid igenom redan efter 1-2 timmar, det är så jobbigt speciellt om jag är i skolan eller bara någon annan stans än hemma. Har förstört flera byxor på grund av det och det är så jobbigt. Är det farligt att blöda så mycket och finns det något att göra åt det? flugan

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.12.2024
Hej,
I normala fall brukar det inte medföra några speciella risker för hälsan även om man har kraftiga blödningar, men om kroppens järnreserver är låga så kan det leda till trötthet och kraftlöshet. Jag tycker att du skall diskutera dina rikliga blödningar med en hälsovårdare eller en barnmorska. För tjejer som har väldigt rikliga blödningar brukar p-piller hjälpa, eftersom de gör att slemhinnan som byggs upp i livmodern inte blir lika tjock - vilket gör att det inte finns lika mycket slemhinna som skall stötas ut vid mensen. P-piller brukar också minska mensvärken.
Om du kontaktar preventivrådgivningen på din hemort så kan du boka en tid dit och tillsammans med barnmorskan kan du diskutera vilka piller som skulle passa dig bäst. Det finns givetvis ingen som kan tvinga dig att börja äta p-piller om du inte själv vill göra det, men då det kommer till rikliga blödningar så finns det egentligen inga andra sätt att påverka mängden blod. Kontaktuppgifter till preventivrådgivningen hittar du genom att googla på "preventivrådgivning + hemortens namn".
Om du inte vill äta hormoner så kanske du kan testa med att använda menskopp + binda för att förhindra att du skulle blöda igenom. Menskoppar får man idag köpa på de flesta större varuhus, på apoteket och i t.ex. Normal. De kan vara lite krångliga att använda i början, men då man har lärt sig sätta in och ta ut dem så är det många som tycker att de fungerar bra, och de rymmer mere blod än t.ex. tamponger så om du använder dem samtidigt med bindor så kan det förhoppningsvis förhindra att kläderna förstörs.
Kram,
Tessi