Dålig självkänsla
29.12.2013
Hej Decibel! Jag är en 13-årig tjej som har dåligt självförtroende, jag funderar alltid över min vikt och mitt utseende. Mina vänner säger att jag är söt och smal men jag känner mig tjock och ful, jag jämför mig alltid med andra tjejer som jag ser. Jag funderar på vad andra tycker om mig speciellt pojkar, jag villa att de ska tycka om mig :( vilket de knappast gör... snälla kan ni ge tips på hur man trivs bättre med sin kropp och får bättre självförtroende? jag är ca 157-159 cm lång och väger runt 56-59 kg är jag överviktig? Undrande tjej

Ungdomsinformatören Sanna svarar
02.01.2014
Hej, undrande tjej
Du är helt normal både i dina tankar och funderingar och din vikt är just passlig till din längd. Alla vill vi ju vara omtyckta, speciellt av det andra könet ;) Det är ju tyvärr också jätte vanligt att man inte vågar tro fast kompisar säger att man är bra och söt, ändå kommer tankarna att man ändå inte är bra nog eller duger som man är. Det hör mycket till åldern också, jag kan lova dig att det brukar bli bättre med åren, men det är ju en klen tröst nu. Jag kan också lova dig att alla andra, eller åtminstone de allra flesta andra också går omkring och funderar över om de duger som de är och jämför sig med andra och hela tiden tänker på vad andra ska tänka om dem. Du kan ju tänka dig om alla har fullt upp med att oroa sig för vad de andra ska tänka om dem, så lämnar det inte så mycket tid att faktiskt kolla in andra och tänka allt möjligt mysko om dem, alla har fullt upp med sig själva. Det finns vissa som ge sken av att de är annorlunda men innerst inne är de också jätte rädda och oroliga över vad andra ska tänka om dem. Så har det varit i alla tider och så kommer det alltid att vara. Vissa som är ännu mera osäkra kanske går så långt att de börjar håna och göra sig lustiga över andra i sin närhet bara för att det på något underligt sätt tror att de ska komma i bättre dager själva om de trampar ner någon annan. Så fel de kan ha! Ingen gillar en person som är elak med andra, man kanske är lite rädd för den och känner nån sorts respekt, grundad på rädsla att annars råka illa ut, men alla umgås mycket heller med en varm och snäll person, det kan du vara säker på <3
Vi har ju haft själkänsla som månadens tema och har massor med tips och råd hur man ska stärka sitt självförtroende, lär mer HÄR Ett bra tips som vi borde ha på våra sidor är att du gör en lista där du varje dag fyller i minst 3 saker som du är bra på. Det kan vara allt möjligt, som tex att du har fina ögon, har ett smittande skratt, bra på att lyssna osv Sätt upp din BRA-lista nånstans där ingen kan hitta den och börja retas och så "hjärntvättar" du dig själv med allt vad du har som är bra. Det är förbjudet att skriva dåliga saker eller ens tänka något nedvärderande om dig själv. Ett bra boktips är Mia Törnbloms Du äger! Den borde finnas på biblioteken. Där får du ännu mera tisp på hur du lär dig att förstå hur bra och duktig du är.
Kom ihåg att du är bra som du är och om det är någon som klagar så var den personen inte värd dig, då går du vidare mot nästa, vi måste tyvärr kyssa en del grodor innan vi hittar prinsen...;)
Kram från ungdomsinformatören Sanna