deprimerad
08.01.2014
Hej, jag har hela tiden ångest och är deprimerad fast jag inte alls är ledsen över något. det känns som om det är föt mucket såm hender nu. Julen, nyår, skolan, prov, ingen snö och allting stressar mig! fast juslen å nyår varit så stressar det mig! svara helst inte att jag ska göra sånt som jag tycker om.. för jag har ingen riktig möjlig het till nåt. svara med många alternativ snälla :/ tack sångensgud

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
15.01.2014
Hej sångensgud!
Vojdå! Jo, det är många som är deppiga och nere just nu, lider av orkeslöshet och har överlag "leidon", som det brukar heta på österbottniska. Till stora delar kan det säkert förklaras med två saker: årstiden och stressen i vardagslivet.
När det gäller årstiden, så lider nog de flesta av mörkret mer eller mindre. Visst, nu har det kommit snö så att det är lite ljusare, men vad hjälper det när de allra flesta ändå sitter inomhus dagen lång... Människan är beroende av ljus, tex både för att kroppen ska kunna producera D-vitamin (som bla gör oss friskare och piggare) och för att nivån av serotonin i hjärnan ska hållas på en vetig nivå. Serotonin är en av de viktigaste sakerna när det gäller pigghet/sömnighet - energi/trötthet i humöret. På dagen gör ljuset att serotoninet ser till att hålla oss igång och pigga, på kvällen när man släcker runt sig, så ser serotoninet till att man blir sömnig och sover gott. Så får man inte tillräckligt ljus under dagen - till och med en halvtimme ute en molnig midvinterdag ger mera ljus än en hel dag med lampor och lysrör - så är man trött under dagen och stirrar man på en ljus skärm (TV, dator, telefon, läsplatta osv) före man ska sova så har man svårare att somna och sova ordentligt. Otroligt nog så glömmer folk det här hela tiden, fastän det är så himla självklart - så försök du också att slippa ut en liten stund under skoldagen och under helgerna. Rör du på dig, så sätter även kroppens egna må-bra- och lyckohormoner igång, så redan att gå på promenad ger massor av välmående! Och ta lite D-vitamin! De finns att köpas både på apotek och i de flesta mataffärer! Med D-vitamin slipper du både bättre undan en massa förkylningar och får mer energi. Byt också skärmen mot en bok eller talbok innan du ska somna och försök att sova ca 9 timmar per natt. För mer sådana tips kolla vad vi skrivit om Sömn. Folk tenderar ju också att glömma hur trötta, gnälliga, deppiga och ledsna de blir när de inte sover eller äter tillräckligt! Ibland är lösningen så enkel!
Sedan det här med stressen. De flesta är betyyydligt mer stressade än de riktigt förstår. För att ha fullt upp att göra och hela kalendern täckt med stuff är så vardagsmat nuförtiden att folk inte riktigt inser att de aldrig hinner varva ner, ladda batterierna och slappna av. Och inte inser de heller att det faktiskt inte är så avslappnande att slöstirra på TV eller surfa på datorn - många gånger ger det mer ångest än nytta, för då får man bara en massa "borde". Som typ bli snygg som skådisen i filmen, ha kläder som bloggaren, fara på resa som fb-kompisen... Redan bara att göra läxor och läsa till prov är motsatsen till avslappning. Just därför brukar vi tipsa om att göra sådant som man tycker om, för att man får något ut av det, man blir nöjdare och mer tillfredsställd! Att tex virka en halsduk är mycket mer givande än många förstår, för när man kommit igång så medan man gör det slappnar hjärnan av och pulsen sjunker (kan jämföras med yoga), hjärnans belöningshormoner kommer igång för att man känner att man åstadkommer något och plötsligt rinner tiden bara iväg och man sitter där med ett leende på läpparna och kan knappt släppa virkningen. Andra liknande grejer är sådant som är kreativt - kan vara allt från att laga egna spellistor av låtar eller lära sig sångtexter, göra fotoalbum eller scrap-book:a, göra smycken, rita, måla, fota... Många av de där grejerna är inte alls så dyra eller svåra att få tag i - kamera finns ju på telefonen och nätet är fullt av olika mönsterpapper som det bara är att printa ut. Garn och virknål får du i första bästa varuhus för under 10 euro. Det handlar nog mest om att satsa på sig själv och komma sig för att göra något, inte om att inte ha några möjligheter, för det är inte sant. Finns det vilja så finns det sätt. Och kommer du inte på något, så försök tänka tillbaka på bildkonsttimmar eller pyssel ni gjort i skolan, så minns du säkert något som var kul. Försök att inte begränsa dig själv, inte intala dig att du är dålig eller att det kommer att bli dåligt - slutresultatet spelar ingen roll, det är görandet som räknas!
Slutligen, glöm inte allt annat som får dig att må bra. Att sitta instängd och hinna tänka på allt jobbigt kommer bara att göra det jobbigare och ge mer ångest. Så antingen distraherar du dig själv, tex med virkandet eller spellistorna, eller så går du ut och gör något. Enkla saker, som en promenad med kompisen - där ni skrattar så tårarna rinner och talar om allt mellan himmel och jord, kanske har snöbollskrig och skämmer bort er själva efteråt med bullar och varm kakao. Eller baka något med kompisen eller ha hemma-spa eller gå i bastu. Igen, det finns inget "ingen möjlighet", det är bara att göra! Små enkla saker!
Och minns att Du är vad du tänker, så ältar du allt det jobbiga, så kommer du att må bara sämre och sämre. Försök istället att ta hand om dig själv och tycka om dig själv, pajja dig själv på huvudet mentalt och ha lite medlidande med dig själv, dra ner på förväntingarna och kraven på sig själv och försök liksom gosa in dig i dig själv. Tänk bara positiva tankar. För hur otroligt det än låter, så påverkar också tankarna serotonin-nivån i hjärnan. Ju mer positivt man försöker tänka desto bättre mår man faktiskt! Och egentligen är det ju helt logiskt, eftersom de negativa tankarna ju såklart får en att må allt sämre.
Så, försök först med det här! Om inget hjälper, så gå absolut till skolkuratorn och få mera hjälp! Ingen ska behöva må dåligt och ha ångest!
Stoooor kraaaam, hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena