Gravid??
25.09.2023
Hjälp. Jag har pojkvän och vi hade sex cirka för en vecka sen. Har nu räknat ut att vi hade sex den beräknade dagen efter ägglossning. Vi använde kondom men jag är fortfaranande orolig. Har haft ett plötsligt illamående igår och har ont i magen i dag. Överreagerar jag eller hur ska jag göra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.09.2023
Hej,
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Så länge ni använde kondomen under hela tiden han var inne i dig och ni inte märkte att kondomen skulle ha gått sönder så är risken väldigt liten. Deitt illamående och det faktum att du hade ont i magen beror antagligen på helt andra saker, eftersom det fortfarade är för tidigt för att det skulle kunna bero på graviditeten. (Graviditetsillamåendet brukar börja uppträda i samband med att graviditetshormonet frisätts i kroppen, och om du skulle ha blivit gravid för en vecka sedan så skulle dessa ännu vara för låga för att en graviditet skulle kunna märkas i form av illamående.)
Ta det helt lugnt och vänta på din mens. Kom ihåg att äta och sova och försök att inte oroa dig. Ibland kan mensen påverkas av bara rädslan för graviditet, så även om den inte skulle dyka upp då den borde det så betyder det inte att det finns anledning till panik. OM din mens skulle vara sen så kan du köpa ett test från butiken eller från apoteket och kolla upp saken. Men jag tror inte att det kommer att behövas.
Kram,
Tessi