helpme
16.07.2014
Hej Decibel!
Jag börjar vara ganska jättemycket orolig här. För någon vecka sen cyklade jag hem en tidig morgon (i passlig baksmälla) och då trodde jag någon pratade i skogen bredvid mig hela tiden.. Jag hörde inte vad de sa
men bara att någon skulle ha fört en diskussion, även om ingen var där...
Det var första saken. Sedan i måndags var jag hemma och då var det mitt i allt som om det skulle ha krupit spindlar på väggen. Och i kanske en timme var jag riktigt flummig och "borta" och jag visste inte vad jag gjorde, mitt minne är lite suddigt från den tiden. Mitt självskadande spårade lite då..
Vad kann det här bero på? Inte kan det väl bero på depression o ångesten jag har? Vad ska jag göra? Börjar bli rädd.
Snälla svara snabbt.. räddaflickan
Angelica
Praktikant vid Decibel Angelica svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
18.07.2014
Hej vännen!
Nå, för att vara ärliga så låter det här inte så bra och vi blir nog ganska oroliga för dej här... <3 Har det hänt nåt mer i den stilen sen du skrev sist?
Du skriver att du har ångest och depression, betyder det då också att du har en terapikontakt? Också nu under sommaren? Det hoppas vi jättemycket! Ifall du har det: berätta om det här för honom / henne direkt!! Skicka fast ett meddelande eller ett mejl åt honom/henne, typ samma text som du skrev åt oss. Han/hon behöver veta det här direkt.
Nu kan vi förstås inte med säkerhet skriva vad det här beror på. Men ångest och depression kan nog utlösa också andra psykiska jobbigheter också tyvärr... Det låter lite som om du tappade verklighetsuppfattningen där när du var ”flummig och borta” och det handlar ofta om att man försöker komma sig ur ett tillstånd man helt enkelt inte klarar av själv. Men det är något du absolut borde prata med en läkare om!! Speciellt om det här blir något som återkommer i ditt liv, om det hänt något mer.
Ifall du inte har en psykolog eller terapeut redan så snälla vännen ta kontakt med en läkare. Åk till hälsocentralen och berätta om det här innan det blir värre. Och om det händer igen, om det blir akut och du skadar dig själv för mycket igen, ring till akutpsykiatriska polikliniken (nr: 040 516 2174). Dit kan du ringa när som helst, 24/7. Hur som helst måste du få hjälp nu, du skriver att ditt självskadebeteende ”spårade” lite och det ska inte få hända igen. Därför måste du ta kontakt med någon nu. På allvar.
Vet dina föräldrar eller dina kompisar om hur jobbigt du har det? Fundera på att berätta för någon av dem också. De kan stötta dig och kanske följa med dig till hälsocentralen. De kan finnas där för dig, precis som sjukvårdspersonalen också gör <3
Vännen, du ska inte behöva må så här dåligt. Snälla, berätta om det här för någon nu, okej? Skicka gärna in till oss igen och berätta hur du har det och hur det går.
KRAAAAAM <3
hälsar storasyster/sommarjobbare Angelica och ungdomsinformatören Sanna