Hemsökta/övergivna hus
27.03.2024
Hej, jag är från jakobstadstrakterna och jag och mina vänner skulle vilja åka till ett övergivet hus eller ett hemsökt hus, vet ni om det finns några här i trakterna?
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
10.05.2024
Hej,
Tack för din fråga. Jag beklagar att du hamnat vänta så länge på svar, det har varit svårt för oss att hitta en expert som kunde besvara din fråga. Jag hoppas ändå att du hittar tillbaka hit och tar del av svaret :)
Jag har kollat med ett antal Jeppisbor och fått följande svar:
Det sägs att spöket Stina håller låda i restaurang Pavis samt Stadshotellet i Jakobstad. Stina hade förmodligen jobbat på båda ställen som servitris och blivit olyckligt kär i en sjöman som aldrig kom tillbaka från sjöss, vilket sägs ha lett till att Stina hängt sig i ett av hotellrummen. Stina tycker inte om då personalen går och ändrar på saker. Då förändringar sker kan glas gå oförklarligt sönder och höga smällar kan höras i byggnaderna, vilket är ett tecken på att Stina blivit arg.
Gamla anställda berättar att ett år då Pavis skulle öppna för säsongen och personalen skulle ställa allt i ordning flög 10 ämbaren ner från vinden en i taget utan förklaring. Efter det hördes det steg uppe på vinden och när personalen gått upp och kollat var toalettkranen på även om ingen varit uppe på vinden. Personalen har också hört Stina skratta i korridorerna och upplevt då rumstemperaturen blivit iskall mitt i allt. På Stadshotellet kunde radion slå på av sig själv, kaffekokarna levde sitt egna liv och personalen berättar att de upprepade gånger sett en kvinna i köket som iakttog dem.
Det kunde alltså vara en idé att besöka Stadshotellet eller restaurang Pavis om spöken och spökhistorier intresserar er. Övergivna hus kan jag tyvärr inte ge ett svar på. Det finns säkert övergivna hus i Jakobstadstrakten, men det är ofta svårt att veta med säkerhet ifall ett hus är övergivet eller inte. Var alltså försiktiga med detta.
Kram, Lila