Hjälp
02.10.2014
Hej! Jag behöver verkligen hjälp för jag börjar bli desperat. Jag orkar ingenting. Jag är helt kraftlös och det är massor med saker som stressar mej och pågår i mitt huvud. Det svåraste jyst nu är skolan. Jag fixar inte det och är rädd för att få gå om 9:an. Hur sannolikt är det?
Jag fick 4 i ett matteprov och 4 i ett annat också och så hade vi ett läxförhör som jag också fick 4 i. StörTa orsaken till att betygen blir dåliga e att jag missar så mycket av skolan pga att ja måste träffa min psykolog. Jag är rädd för min framtid och hur det kommer gå. Jag orkar ingenting. Skoltrött

Specialungdomsinformatören Susanna svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
06.10.2014
Hej skoltrött!
Vi har gett din fråga åt vår Susanna, som jobbar en dag i veckan på Decibel som samtalsterapeut (utvecklingspsykolog), så svar är på kommande!
Men ett tips: för att få hjälp med skoltröttheten mm så kunde det löna sig att prata med de uppsökande ungdomsarbetarna, Anna-Lena och Åsa, på After Eight i Jakobstad (din kommun hör till deras område). De kan hjälpa, trösta, planera och organisera samt funka som lite bollplank åt dig, så att du kan få bukt med den här biten av livet. Tala såklart också med din klasslärare och speciallärare i skolan, för det är ju också deras jobb att se till att alla elever klarar sig i skolan. De vet nog säkert också att det inte är tipptopp med dig just nu, men ju tidigare ni tar tag i det tillsammans, desto mindre blir problemen. Om du däremot sticker huvudet i sanden som en struts, försöker ignorera hur du mår och hur det går eller bara hoppas att allt mirakulöst ska ordna sig av sig själv, så är risken stor att det bara växer sig värre. Och så blir det bara mycket tyngre att börja reda ut. Det finns fullt med folk runt dig vars jobb det faktiskt är att hjälpa dig, så ge dem möjligheten att hjälpa - genom att berätta hur det är fatt med dig! <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej Skoltrött,
Här kommer mitt svar till dig:)
Att bli kraftlös och inte orka är en helt naturlig reaktion på när det är för mycket i livet. Eftersom du träffar en psykolog så antar jag att du har ”litet jobbigare” saker som du behöver få prata om och reda ut. Så jättebra att du redan har någon som hjälper dig där Det är ju så att ingen av oss orkar sköta jobb eller skolarbete om vi inte mår bra, inuti och utanpå. Och vi behöver verkligen ha lugn och ro inuti för att kunna handskas med all stress och press som vi möter i vardagen, i skolan.
Precis som Liselott skriver så är det viktigt att prata med dina lärare nu, så att det går att hitta en lösning på den situation du befinner dig i. Det du missar av skoltiden när du träffar psykologen behöver du ju få ta igen på ett annat sätt! Kanske finns det möjlighet att ordna undervisningen så att du får extra undervisning istället för det timmar du missar. Det låter som att alla vuxna omkring dig behöver koordinera sig litet mer just nu. Så att alla dina behov kan tas om hand, och så att det viktigaste kommer först!
Kan du kanske först av allt prata med din mattelärare om detta? Och berätta hur du upplever det hela? Och sedan också berätta för psykologen hur det har blivit? Berätta också gärna för dem att som det är just nu så blir det bara mera stress för dig. Så får det bli deras uppgift sedan att koordinera allt så att det INTE orsakar extra stress för dig.
Att vara rädd för framtiden och hur det kommer att gå är ju också en helt förståelig reaktion på din situation. Men bara du får litet mera reda i allt så tror jag att du snart får orken och kraften tillbaka. Fast visst kan det ta tid. Och då är det tålamod som gäller. Mod-att-tåla livet som det är. För det blir bättre, så småningom, och du ska inte vara rädd. Det finns många som vill hjälpa dig på vägen!
Varma kramar!
H.Susanna