Ja mår skit
19.03.2015
Jag mår, som rubriken seger SKIT! IDa när ja va ut å gick med min hund grät jag HELA vägen! JAg är på utrednigsperiod på Fredrika kliniken i Jakobstad, eftersom jag har ätstörningar. fattar int vafö ja far dit egentligen... ja menar....jag e fet, ja e ful de e bara så! men alla andra i min "omkrets" hävdar att ja e "smal", men de e fö att ja håller in magen HELA tiden. Varje da sen typ femman ha ja hålli in magen, pga att ja e fet.
sommaren 2014 sku min syster gifta sej, så allting kretsa kring henne = jag va ensam hela sommaren!! A kännde mej jätte övergiven, å fick tankar om att ja int behöver finnas. ja börja träna mer(springa, studsmattan), å sluta äta. de gick bra tills sute av sommaren då min pojkvän gjor slut, å ja blev jätte deprimerad å en lång period på ca 2-3-4 månader drack jag vatten typ hela tiden istelle fö att äta mat.
de gick helt bra, men sen mer eller mindre tvingades jag att gå ti hälsovårdaren å berätta allt. ja måsta sen berätta fö mina förlädrar, sågs oftare me hälsovårdaren å psykolog. men psykologen gjord ingen nytta alls.så efter 1-2 månader sluta ja gå ti honom å dumt nog bad om att få fara ti fredrika kliniken.. och ha blivi mer deprimerad.
ja känner att min del i live e värdelös, inge i min familj engagerar sej i mktt liv, de enda ja begär av dom just u e att dom kommer på välgörenhets galan i skolan nästa vecka men dom säger "nåjåå no kan ja vel" å de e int va ja vill hör!! ja ha börja fundera på sälvmord igen, å att ingen sku sakna mej ifall att ja dog, fö vem sku sakna en fet,ful liten skitunge som har nå fel i huve!?
å dehä va bara lång story kort, sku kuna prata i eviheter, men tydligen e ja nu så desperat att ja vändeer mej hit å föväntar mej svar som gör att ja finner livslusten igen vilket jag tvivlar på nånsin kommer hända.. ja vill dö

Skolpsykologen Jenny svarar
Skolkuratorn Pia svarar
20.03.2015
Hej på dej!
Tack för att du skriver hur du har det. Det verkar på ditt brev att du har det ganska jobbigt nu just och du har många dystra och negativa tankar om dej själv och din situation. Men att det är såhär idag betyder inte att det alltid kommer att vara så. Vi tycker att det är bra och viktigt att du fortsätter med din kontakt till Fredrika kliniken. Detta eftersom många av dina negativa tankar kretsar kring din kropp och ätandet. Om du vill börja må bättre så skall du ge dem en chans på kliniken att gå igenom detta med dej och där får du hjälp med att jobba med dina negativa tankar och träna på att börja tänka bättre om din kropp och dej själv.
Du skriver att du har en familj och att det skulle vara viktigt för dej att de kommer med på galan på skolan. Eftersom det är viktigt för dej så kanske det skulle vara bra att försöka vara tydligare med dem att detta är viktigt för dej och att du skulle vilja ha dem med. Ibland utgår man från att föräldrar/andra skall förstå, men det är viktigt att försöka vara tydlig med hur du tänker och vad du vill. Det är viktigt att du berättar åt dem om hur du känner och tänker. Detta gäller både praktiska saker, som galan, men även andra saker som påverkar ditt humör och dej.
Ifall du inte kan prata med nån hemma om hur dåligt du mår så är det bra om du kan hitta nån annan att berätta åt. Ibland är det lättare att prata med nån utomstående, tex en hälsovårdare eller kurator på skolan. Nu har du kontakten på Fredrika kliniken och vi hoppas att du utnyttjar den kontakten och verkligen berättar dina tankar och känslor för henne/honom. Ingen kan veta hur du innerst inne känner och tänker om du inte sätter ord på det. När tankar på att inte vilja leva längre kommer- prata med nån om hur det känns. Lova att du inte lämnar ensam med de funderingarna.
Vi tror att du måste bestämma dej för att du nu äntligen skall börja må bättre. Använd all den kunskap och de tips som du fått för att svänga de negativa tankarna. Bestäm dej för att göra nåt aktivt, tex umgås med nån du vet att du mår bra med, motionera, lyssna på peppande band/musik och se till att du får hjälp via Fredrika. Du är verkligen värd att få må bra!
Lycka till!!
h Pia &Jennie