Kan inte sova :/
19.11.2013
Hej :)
Jag har haft jätte svårt att somna de senaste dagarna. Jag går och lägger mig vid ca tio eller en stund innan och jag är trött men jag kan inte somna. Vaknar även flera gånger under natten och är vaken en eller två timmar och försöker somna om fast jag är väldigt trött. Kan bero på att jag är väldigt stressad men jag kan inte slappna av, det är omöjligt. Behöver få en tid hos min psykolog men det har gått flera månader och trots att mamma ringt dit så har hon inte gett mig någon tid än så får stå ut tills jag får en tid.
Men har ni något förslag på vad jag kan göra för att kunna somna? eller om mina sömnproblem kan bero på något annat?
Det har inget med mensen att göra, har hört att en del har fått svårt att sova innan eller under mensen.
Jag brukade ha det en eller två dagar innan mensen och sedan när jag fick mensen och även efter så sov jag jätte gott och vaknade knappt under natten.
Men nu är det beräknat att min mens ska ta slut imorgon trots att den är slut nu men tror inte att det beror på det eftersom jag aldrig brukar få sömnproblem efter mensen.
Sedan undrar jag om det är dåligt om man gråter för mycket? jag är en väldigt ledsen person och jag brukar gråta minst en gång per dag och det är för att jag hellre släpper ut det än att bära runt på sorgen.
Kan jag få negativa konsekvenser? bortsett från att bli torr runt ögonen vilket jag redan är. Kan ögonfransarna typ trilla av? :/
Och en sista fråga, om jag hypotetiskt sett skulle vara deprimerad och vart det ett tag men inte blivit diagnoserad av en utbildad psykolog än, vad för konsekvenser kan det ha?
Kan det bidra till att jag är kortare än vad jag egentligen skulle vart om jag mådde bra? och finns det någon chans att jag skulle kunna växa ikapp den biten när och om jag jag börjar må bra? eller kommer jag passera den chansen när jag kommit ut ur tonåren?. Min skolsköterska sa att man bara växer två år till efter mensen och jag fick min mens när jag var ungefär tolv/tretton. Kommer inte jag växa mer?
Ställde väldigtmånga frågor, hoppas ni kan hjälpa mig :)
Tack för att ni är världens bästa sida <3
Läste att ni hade många frågor att besvara så ni behöver inte känna någon press med min fråga. Jag har inget emot att vänta så det är bara att ta min fråga när ni har tid. Kram :)<3

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.11.2013
Hej!
Förlåt att du fått vänta på svar, här är sådan rusning nu att vi knappt vet om vi ska skratta eller gråta! Det är ungefär dubbelt så mycket frågor som en normal månad. Men nu vännen kommer svar - fast vi hoppas ju att du redan börjat sova gott hela nätter ;) Fast sömnproblem kan ju återkomma, så vi ska ge dig lite tips. Vi har också redan en hel del tips på våra infosidor, både om Sömn och Stress, så kika där när du läst klart här. Dessutom kommer månadens tema i februari handla om just det här, så återkommer problemen så vet du var du ska läsa då :D
Att ha svårt att somna in på kvällen är ofta stressrelaterat. Ofta är det tankarna på något speciellt som snurrar runt i skallen som gör att man inte kan slappna av nog för att somna in. Även om man kanske försöker släppa just de tankarna, så fortsätter hjärnan gå på högvarv. Som sagt, vi har en massa avslappningstips och annat på infosidorna, men ett bra tips är också att försöka sysselsätta hjärnan med något annat. Personligen har jag två bra knep som så gott som alltid funkar för mig. Det ena är att försöka minnas alla USA:s 50 delstater. Tro mig, det är sällan jag kommer förbi 40 före jag somnat utan att märka det. Man kan ju försöka minnas andra saker istället, som så många sorters godis man kommer på, alla elever i parallelklasserna... Gärna något som är ens en smula intressant, inte något som är urtråkigt.
Mitt andra knep stavas talböcker. Ladda ner en talbok (där en skådespelare läser en bok samtidigt som det spelas in) och lyssna istället för att försöka kämpa med att somna. Talböcker finns i flera format, tex mp3-format, och kan laddas till tex en ipod eller till mobiltelefonen - kolla tex Audible.com - eller direkt via webbokhandlar och till och med via en hel del bibliotek gratis. Så lägg dig i sängen med headsettet som hör till telefonen eller med hörlurar, sätt på talboken och lyssna tills du känner att du kan somna - eller somna mitt i ett kapitel. Om inte annat, så känns inte tiden man låg sömnlös så himla bortkastad. Och samtidigt som du lyssnar på den här "godnattsagan" så glömmer du ju att tänka på allt det som stressar och bekymrar dig och hjärnan får vila.
Som sagt, mera tips på infosidorna som jag länkade till här överst :) Troligen har sömnlösheten och problemen med att somna in inte så mycket att göra med mensen utan troligen mera med livssituationen. Kan du göra något för att minska på stressen? Och be din mamma att ringa och boka tid igen till psykologen - det skulle garanterat vara nyttigt att få prata igenom tankarna med någon. Psykologer brukar också ofta ha en hög med tips på hur man ska slappna av på lager.
Sov gott, hälsar ungdomsinformatören Liselott