Lever o mår knappt
02.08.2018
Hej! Jag har alltid varit en person som hur bra som helst kan vara ensam och tillbringa min tid med mig själv. Behöver inte människor konstant runtom mig för att må bra. Måste få ”min egen tid”. Men vissa perioder i livet känner jag mig otroligt ensam. Men har varken inte orken, eller känslan att ”woow vad kul det skulle vara att hitta på någonting med den eller den personen” ja, jag är helt enkelt tillbakadragen, osäker och försiktig (?) av mig. Vet ärligt nästan inte hur man ska vara med människor längre känns det som, hur jag ska svara på frågor, beteé mig..Vet inte om jag är smått deprimerad eller bara allmänt ledsen & trött. Har inte det så lätt här hemma heller, blivit besviken på familjemedlemmar, det är tufft, för mycket att göra osv. Hur som helst så känns det som jag inte har några vänner kvar typ, att jag glömts bort nu under sommarlovet när jag inte hört av mig till klasskompisarna och frågat om dom vill hänga in till stan eller gå och se på bio eller nått liknande, ser folk mig som en tråkig person? (Ugh dessa tankar..) Det är som att alla andra lever vidare i sitt liv, hittar på roliga saker med sina vänner och så står bara jag och trampar på samma ställe. Och sen när skolan börjar, hur blir det då? Vet inte direkt vad som har hänt med mig, varför jag är och mår såhär som jag gör! Känner inte igen mig själv mera. Vill inte heller göra detta till en stor grej! Kände mest att jag ville få det utskrivet någonstans och eventuellt få ett svar som kan hjälpa mig att tänka om & börja om pånytt! Detta blev också säkert rörigt att läsa, förlåt. Hoppas någon av er som läst hela texten, KAN relatera till detta :/ ~Orkar inte må såhär längre

Ungdomsinformatör Ida svarar
03.08.2018
Hej!
De vore en bra idé att prata med dina föräldrar om hur du mår. De är jätte bra att du hjälper till med sysslor här hemma och de ska man göra, men som du säger så borde de finnas en gräns. Fastän dina föräldrars ork och situation ser ut som den gör så tror jag nog de bryr sig om hur du mår. Så prata med dem! Din situation där hemma kan göra att du blir orkeslös och att du inte har någon energi. Se till att göra något varje dag som du vill göra. Ta en promenad, lyssna på musik, eller umgås med kompis/pojkvän. De behöver inte vara något märkvärdigt, något som får dig att lugna ner och som du blir glad av. De är viktigt att man umgås med människor som man vill umgås med, som ger en energi. Ibland märker man att vissa människor tar mera energi än vad de ger, att man är helt slut efter man har umgåtts med dem. Och då kanske de är bra fundera över att man inte ska umgås med dem så ofta.
Jag tycker det är modigt av dig med tanke på vilka val du gjort, de är bra att du märker att vissa personer inte är bra att ha nära dig. Ibland är de svårt att ta beslutet. Men om du känner dig ensam så kan de va bra att pusha dig ibland och faktiskt ta kontakt med en kompis å se om hen vill hitta på något, fastän man inte har orken. Om man inte hör av sig till en kompis så kan de lätt hända att de rinner ut i sanden, å då e de ju sorgligt om man inte vill att de ska hända. Så jag skulle råda dig att de kompisrelationer du verkligen vill ha kvar ta kontakt med dem. De behöver inte alltid vara att man går på bio eller hänga inne i stan. Man kan ta de lugnt tillsammans, eller bara chatta också :) Om du vill vara ensam och trivs att vara själv så är de inget fel med de (känner igen mig i de). De är lätt hänt att man känner sig ensam ibland, och då kanske de e ett tecken på att man ändå vill ha sällskap.
Du har antagligen för mycket i dina händer där hemma och behöver lite mer tid för de du vill göra. Så prata med dina föräldrar. Om du får mindre att göra där hemma så kan din energi komma långsamt tillbaka. Och om du vet att de finns någon kompis som du kan lita på så berätta om hur trött du är och att du behöver din egen tid, prata om de och berätta att de är en av anledningarna till att du inte har hört av dig.
Man behöver inte vara supersocial eller alltid ha något att säga fastän man är i en storgrupp. Va dig själv och på de sättet du är bekväm. De gör inget fastän man är mera tyst i början när man börja lära känna nya personer. Jämför dig inte med andra för du är du och ingen annan är som du. Ha inte för höga krav på dig själv. Ett tips ännu som du kan göra för att se de positiva i vardagen, gör detta varje dag före du går och lägger dig, skriv ner 3 saker som har gjort dig glad under dagen. De kan vara t.ex hört en bra låt eller ett meddelande som fick dig att lee. Något som fått dig att le eller att de ha kännts bra.
Hoppas du börjar må bättre!
Kram, Ida