oroad
26.06.2014
Tjena! Hittade just er sida då jag googlade runt och tänkte jag skulle testa att skriva hit.
I tisdags på kvällen försökte jag ta livet av mig, men misslyckades. Nu går jag bara runt och tänker att jag nästa gång inte ska misslyckas.. Är det här någonting jag kan dra upp med terapeuten jag träffar eller vad tycker ni? Börjar vara lite rädd för mig själv. Vad tycker ni att jag borde göra?

Skolpsykologen Jenny svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
Praktikant vid Decibel Angelica svarar
Storasyster Jenny svarar
27.06.2014
Hej vännen!
OJ vad bra att du hittade hit! Super! Nu har vi skickat din fråga till Jenny och Pia och håller tummarna att de svarar snabbt, snabbt.
Så håll ut, visst! Hjälp är på kommande! Och SJÄLVKLART ska du berätta om självmordsförsöket för din terapeut!!! Vet du, han/hon behöver den här infon, den här pusselbiten av bilden av ditt liv, för att kunna hjälpa dig rätt. Om hon/han inte vet allt, så är det ju som om en bilreparatör inte fick höra om det metalliska ljudet från hjulen när man svänger när han ska reparera bilen. Varken bilreparatören eller din terapuet kan hjälpa på rätt sätt om de inte vet om akuta fel. Så berätta åt din terapeut nu! Skicka fast ett sms eller mejl direkt åt henne/honom! Det behöver inte vara komplicerat alls - skriv bara det du skrev åt oss - och var inte rädd för att han/hon ska bli arg eller uppförd eller något. Inte blir bilreparatören heller arg för att man har en sliten drivaxel i hjulhuset, han bara gör sitt bästa för att fixa det, eller hur.
Stoooooooooooooooooooooooooor kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam, hälsar ungdomsinformatören Liselott och "storasyster"-sommarjobbaren Angelica
Hej på dej "oroad",
Ledsamt att höra om din tunga tankar. Vilken tur att du har kontakt till en terapeut! Dethär är absolut det du ska prata om nästa gång du träffar honom/ henne. Var ärlig med den du pratar med och berätta hur du vekrligen tänker och hur du känner. Försköna inte men överdriv heller inte. För att ha den bästa möjligheten att hjälpa dej behöver terapeuten få veta vad som är på gång. Ifall det dröjer en tid (ett par veckor) innan du träffar din terapeut igen så ring upp honom/henne eller lämna ringbud så att du blir uppringd och kanske kan få en tid lite snabbare. Ifall terapeuten är på semster prata med någon du har förtreonde för i din närhet. De tankar du har är tunga att bära och du behöver få lufta dem och få stöd från dina nära. Kommer dina tunga tankar på dej och du funderar på vad du ska göra så ska du ringa någon som du kan prata med eller omfokusera dina tankar på annat. Gör upp en "krisplan" på alternativa sysselsättningar som du kan göra då tankarna kommer, lista upp "nödkontakter"- alltså vem du kan ringa till om det är jobbigt. Skriv ner en plan, ha den med dej och använd dej utav den!
Lycka till!
Jenny
Storasyster Jenny tillägger:
Oj vänneeeeen! Nu blir jag riktigt, riktigt orolig. SNÄLLA ta upp det här med din terapeut så fort du kan!! Helst redan igår. Men imorgon, kan du skicka åt hen och berätta? Självmordstankar/-planer/-försök är alltid allvarliga och måste stoppas i tid.
Så om du inte råkar ha tid till hen imorgon, så ring/skicka meddelande eller mejl eller vad som helst. Och om du får allvarliga tankar på att skada dig själv igen SÅ RING AKUTEN. Snälla?
Kramar i massor <3 <3 <3