Psykolog?
22.10.2023
Hej! Jag har länge varit stressad, oroad och haft mycket ångest. Har alltid trott att det är normalt men nu blir det värre hela tiden och det leder till att jag har svårt att sova och har problem med att äta ordentligt. Jag tror att jag behöver prata med någon psykolog eller liknande och undrar därför hur man ska göra? Undrar också hur mycket det kostar eftersom jag är myndig? Kan inte gå till skolkuratorn och vill inte heller ta upp situationen med mina föräldrar. Oroad
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
24.10.2023
Hej,
Tack för att du skriver in. Det är jättefint av dig att du märkt att du börjat må sämre och vill nu söka hjälp <3
Det finns hjälp att få utöver skolans elevvårdstjänster och de flesta är helt gratis även om man redan är myndig. Då du tar kontakt till det ställe du väljer kan du berätta lite om hur du mår, helt som du gjort nu när du skrivit in hit till oss. Jag listar här under några ställen som du kan vara i kontakt med, vilket är det första steget för att få hjälp.
• Ungdomsstationen Fiilis erbjuder samtalsstöd och rådgivning för unga i åldern 12–29 år, helt gratis. Där jobbar både David (måndag-torsdag) och Tina (fredag). Du kan boka tid genom att ringa eller skicka ett sms till numret 040–8051216.
• Psykiatriska vuxenmottagningen som hör till Österbottens välfärdsområde hjälper också helt gratis. En psykiatrisk sjukskötare nås måndag-fredag på numret 050–4098907.
• Det finns även privata psykoterapeuter, men de är tyvärr ganska dyra.
• Ifall du känner att du vill ha hjälp med att ta kontakt till något av de ovannämnda ställen kan du alltid kontakta det uppsökande ungdomsarbetet i din hemkommun. Det uppsökande ungdomsarbetet är också helt gratis. Du hittar deras kontaktuppgifter genom att googla "uppsökande ungdomsarbete + din hemkommun".
Utöver dessa finns det också tjänster där du kan få samtalshjälp via telefon eller chatt. Jag nämner dem här under ifall du hittar dig i en situation där du känner att du inte kan vänta att få tala med någon.
• Ärligt talat-chatten hittas HÄR. Där kan du chatta anonymt med en psykolog varje måndag och torsdag kl. 9-12 samt kl. 19-22.
• Kristelefonen betjänar på svenska måndag och onsdag kl.16-20 samt tisdag, torsdag och fredag kl. 09-13 på numret 09 2525 0112. Du kan ringa anonymt.
Ta hand om dig <3
Kram, Lila