Sönder
25.08.2014
Jag mår dåligt. Jag ser ingen poäng med livet. Jag har terapi och medicin men det funkar inte alls. Jag orkar inte mer. Vad ska jag göra? Jag vill leva men det går inte. Är helt ensam. Vill bara skada mig själv tills smärtan försvinner... hjälp mig snälla :'( jaggörsåont

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
Skolpsykologen Jenny svarar
Skolkuratorn Pia svarar
25.08.2014
Hej jaggörsåont!
Voj vännen... ); Vi har skickat din fråga till våra ljuvliga Jenny & Pia, vi hoppas svar kommer riktigt snart. Håll ut och
stooooooooooooooooooooooooooor kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam <3 <3 <3
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna
Hej vännen,
tråkigt att läsa om hur mörkt du ser på ditt liv just nu - men viljan att leva förmedlar du till oss att du nog har. Du vill leva men skriver att det inte går. Varför går det inte? Vilka är de faktorerna som gör livet svårt? Kan du påverka dem? Eller är det så att de inte går att påverka utan du behöver acceptera vissa saker som de är. Ibland kan man inte göra något åt vissa saker som är jobbiga utan bara lära sej att leva med dem.
Bra att du har terapikontakt och äter medicin. Du skriver att din terapi och medicinering inte alls fungerar. Har du funderat över vad det är som gör att det inte fungerar? Förstår du och din terapeut varandra? Är du tillräckligt tydlig och ärlig med hur du känner och mår? En terapi är krävande och ibland känns den tung och jobbig men det är en investering för framtiden. Du börjar inte må bra över en natt. Ibland fungerar terapier så att måendet blir bättre i början av terapin, sedan dalar det igen och blir långsamt bättre. Så fortsätt med terapin och om du och din läkare finner det nödvändigt även medicineringen.
Att skada sej själv, som du säkert vet, är en snabb lösning som ger lindring för stunden men gör måendet sämre i långa loppet. Du hamnar i en ond cirkel. Försök hitta alternativa saker att göra då ångesten slår på. Dethär har ni säkert pratat om med din terapeut.
Viktigt att du nu gör saker som du mår bra av. Har du inga sådana, sök ! Våga prova på något nytt, rör dej utanför din bekvämlighetszon. Kanske du hittar nya vänner på det sättet också. Var ej heller rädd att ta kontakt med gamla vänner eller ta upp gamla hobbyn.
Drunkna inte i dina känslor utan ta ett aktivt beslut att börja må bättre genom att aktivera dej. Det är du värd!
Lycka till!
Pia & Jenny
PS från Liselott: sepember månads tema här på Decibel kommer faktiskt att vara just att stretcha ut sin egen bekvämlighetszon och våga pröva nytt. Så snart kommer mera hjälp :)