Vad är felet?
24.07.2018
Hej jag har tagit ett blodprov för sköldköteln men det visade ingen men har sökt och har symtomer på det och det går i släkte men har haft jette ont i halsen också andra symtomer men speciellt ont i halsen och även trötthet somnar på riktit i skolan och även mitt JOBB har haft ont i halsen lääänge flera månader möjligt 1 år det bilr bara värre och värre känns det som även börjat det 2 ksk 3 senast åren frysa otroligt mycke och det där med tröttheten har också varit ca 3 år men blivit värre och värre.vad ska jag göra ska jag ta ett nytt blodprov? Elr nåt annat C

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.07.2018
Hej.
Om du de senaste åren har gått omkring med en mer eller mindre konstant sjukdomskänsla så tycker jag nog att det behöver kollas upp. Jag föreslår att du bokar tid till en läkare och berättar precis allting om hur du mår. Visst - trötthet hör till åldern, och många andra saker skulle säkert också gå att bortförklara med "småsaker", men jag tycker att din känsla av att nåt inte står rätt till är värd att tas på allvar.
Ring till hvc och boka en läkartid. Och beroende på vad du har för försäkring (t.ex. ungdomsförsäkring - fråga dina vårdnadshavare) så kanske du kan vända dig till en privatläkare. (då menar jag inte att privatläkare automatiskt skulle vara bättre, utan bara att de ibland är mer intresserade av att fortsätta söka fast man inte hittar felet direkt.)
det finns många prover och undersökningar som kunde tas för att kolla upp hur det står till med dig.
Kram
Tessi