Snälla hjälp :)
16.05.2016
Hej,jag har varit ett underbarn sedan 1-13 att sova,kunde sova hur lätt som helst på kvällarna,men nu så ligger jag kanske 45min-1h i sängen föri jag somnar,tycker det är jättejobigt,tips på att sova bättre? Sjukt tacksam för svar! P15

Ungdomsinformatören Liselott svarar
18.05.2016
Hej P15!
Hm, jag tror att det här beror på att antingen du eller något i ditt liv förändrats. Det är inte helt ovanligt att man liksom byter sömn-sätt under livet. Det kan bero på att man växt eller att något hormonellt förändrats i kroppen, på något fysiskt som mängden ljus som når ögonen före man ska somna, men oftare beror det på att något i livet förändrats.
Om vi tar det där psykiska först: Kanske har man mera att fundera på, i värsta fall något som riktigt stör sömnen genom att tankarna vägrar sluta snurra när man ska somna. Det kan vara allt från stress till att man sörjer någon som dött, från gräl med kompisen till olycklig kärlek, från ångest för att man ljugit till mobbning... Alla reagerar vi ju lite olika exempelvis på hur mycket det är att göra i skolan eller på hur hårt vi tar ett gräl med kompisen, och just sömnen brukar vara en av de första saker sådant syns på. Det kanske inte alltid är så att det är just tankarna som snurrar och snurrar så att man inte kan somna, utan det kan även vara att man är allmänt orolig och upp i varv för något som är på gång i livet och därför har svårt att komma till ro.
För sådana här orsaker finns kanske inte så mycket praktiskt man kan göra än att försöka få bort själva orsaken till oron. Om det är något speciellt på gång i ditt liv, så kan du alltså försöka lösa det, fixa det, komma överens med det eller försöka leva med det. Då handlar det alltså mera om vad du gör, tänker, säger och känner under dagen än vad som händer strax innan du ska somna. Är det någon tanke, oro eller känsla som håller dig vaken, så kan du exempelvis ta upp det med skolkuratorn eller farsan eller en annan vuxen du litar på, som en fotistränare eller kompis schysta morsa. Vi har en del insomningstips här på Decibel också som du kan pröva. Vissa funkar superbra på vissa, andra inte alls.
Sedan den fysiska biten. För vissa människor så sker en del förändringar under puberteten, förändringar i tex hormonerna som efter ett tag påverkar andra saker i livet, som tex sömnen, matsmältningen... tex finns det en del sjukdomar som plötsligt dyker upp i tonåren (men du har knappast någon sådan, jag bara tog det som exempel på förändringar). Personligen så somnade jag som en sådan där docka som ögonlocken faller ner på när man lägger ner den ända tills högstadiet, sedan dess brukar det ta 15-60 minuter för mig att somna. Jag är nu bara så där långsam i insomningen...
En annan orsak kan vara yttre omständigheter som påverkar. Vanligaste orsaken till sömnsvårigheter numera är att så många av oss tittar på skärmar med blått ljus det sista vi gör innan vi lägger oss (telefon, datorskärm, läsplatta, TV osv. När ljus kommer in genom ögonen så signalerar det till hjärnan att nu är det dag, nu ska vi vara energiska och uträtta saker och tänka klart. Är det mörkare en stund innan vi ska somna, mindre ljud och liv runt oss, så tror hjärnan att nu ska vi varva ner, så vi blir trötta och gäspar och ja, förbereder oss för sömnen. Så är du på telefon eller spelar på datorn strax före du ska somna, så kan det göra att det tar en god stund för kroppen och hjärnan att varva ner. Här handlar det om hormonerna melatonin och serotonin om du vill googla och läsa mera.
Om du dessutom sett på skräckfilm eller spelat ett first shooter spel eller något annat "upphetsande" så har du säkert också mycket av hormonerna adrenalin och testosteron i blodet - och inte skulle du ju somna efte att ha blivit jagad av en björn i skogen heller. Kroppen reagerar på samma sätt. Lite lika är det om du tränar någon sport eller rör på dig mycket för sent på kvällen, kroppen kan behöva 1-2 timmar efter det för att varva ner nog för att kunna somna.
Så kan du, så försök varva ner en timme före du planerat att somna. Läs en bok - vanligt lampljus är inte lika illa som från skärm, men på många skärmar går det också att ställa om tex så att bakgrunden blir svart och texten vit i en e-bok. Eller lyssna på en talbok, de kan du ladda ner till telefonen i mp3-format och lyssna med hörlurar. Som sagt, det finns fler sådana här förklaringar och tips på våra infosidor om Sömn.
Hoppas något av det jag talat om här var till hjälp och förklaring för dig och att du får en 9 timmars sömn. 9 timmar är det bästa för en växande hjärna, eftersom nya nervcellskopplingar skapas i hjärnan under sömnen. Sover man mindre än 7-8 timmar, så tillbakabildas de nya nervcellskopplingar som man skaffat under dagen tex genom att lära sig nya grejer, så att man inte minns dem i alla fall sedan när man vaknar.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott