Snart 16 år och snoppen har inte växt än
16.02.2021
Hej jag är 15 år och snoppen är lika liten dom när jag va 10 år. Har läst en del och det står ju att det ska va pappas gener men min brosha som bara är 1 är äldre än hade var fullvuxen där nere vid 14 års ålder börjar bli orolig för jag har flickvän som vill ligga men jag vågar ju inte riktigt dra fram min penis. Har du något svar till detta? Olle Hansson

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.02.2021
Hej,
De gener du har kommer från båda dina föräldrar, och trots att din mamma inte har någon penis så bestämmer även den genetiska uppsättning du får av henne hur ditt utseende påverkas. Med andra ord är det inte bara din pappas gener som påverkar saken.
Trots att syskon i princip har helt samma genetiska arv från sina föräldrar så är man ändå individer. Så man kommer sällan att se identiska ut och det kan finnas stora skillnader i t.ex. längdtillväxt och pubertetsutveckling. Alla bröders penisar har inte samma storlek - precis som inte alla systrar har lika stora bröst.
Jag vet inte hur din pubertetsutveckling har sett ut i största allmänhet, och om du t.ex. har vuxit på längden, fått könsbehåring o.s.v. I den ålder där du är nu kan det vara väldigt stor skillnad från en person till en annan. Vissa ser nästan ut som vuxna - medan andra ännu ser mer ut som barn. Det gäller helt enkelt att försöka ha tålamod och ge kroppen tid. Kom ihåg att äta, sova och röra på dig regelbundet och i lagom mängd så har din kropp bäst förutsättningar att utvecklas.
Om du inte tycker att någonting alls har ändrat på ett år så kan du diskutera saken med någon på ungdomsmottagningen eller med en läkare, men i nuläget ser jag ingen anledning att stressa över det.
Kram,
Tessi