Dienorette
25.06.2022
Hej!
Jag har skrivit in förut och haft problem med mina Dienorette p-piller som jag har ätit sedan november, men har flera funderingar nu. Jag äter just nu placebopillren men får ingen mens, hade mensvärk men den försvann. Senast jag skulle ha tagit placebopillren valde jag att hoppa över dem och började istället på en ny karta, och gången före det åt jag placebopillren men fick ingen mens alls. Före detta har jag alltid fått mens efter det andra placebopillret och nästan samma tid på dygnet, förutom när den en gång kom ca 12 timmar senare än vanligt. När min mens för 2 månader sedan inte kom alls för första gången hade jag även varit magsjuk, men jag har tagit flera graviditetstest sedan dess och de är negativa. Kan det vara så att jag helt enkelt inte blöder längre, fastän jag gjorde det de första 5-6 månaderna jag tog Dienorette? ?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.06.2022
Hej,
Det är inte helt ovanligt att man får väldigt sparsamma blödningar eller att blödningarna upphör helt med Dienorette. Det händer ungefär 1 på 100 användare, och betyder inte i sig att någonting skulle vara "fel". Om du testat dig för graviditet (även denna gång då blödningen uteblivit) så borde det inte finnas någon risk för graviditet.
Det kan hända att du får din blödning nästa gång - men det är nästan omöjligt för mig att veta eftersom det finns väldigt många olika faktorer som kan inverka på det
Jag skulle råda dig att kontakta preventivrådgivningen om din blödning skulle utebli även nästa gång du tar dina placebopiller, bara för att få diskutera saken med barnmorskan där som kan ta hänsyn till hela ditt hälsotillstånd (vilket jag ju inte kan göra eftersom jag inte har tillgång till din journal.)
Som sagt, i sig är det inte ett problem fast mensen inte kommer - men jag förstår att det känns förvirrande. Tveka inte att kontakta preventivrådgivningen om du har frågor - det är ju därför de finns.
Kram,
Tessi