Är det olagligt?
19.01.2014
Jag vet inte om det är rätt kategori för denna fråga men vi kör..
Jag var ute på en fest nyligen och jag tänker inte ljuga, vi blev lite fulla allihopa.. och i någon gång under kvällen så låg jag ihopkurad i sängen med en kille och myste. Sen när alla skulle gå hem så skulle jag säga hejdå till honom i farstun.. jag gav honom en kram och mittiallt så kom våra huven väldigt nära och han viskade något till mej. Vi stod med pannorna ihop och andades samma luft. Det var ett ögonblick ifrån av att vi skulle börja kyssas. Efter den kvällen började han chatta med mej på fb och han låter enligt mej lite intresserad.. kanske, kanske inte. Sjäkv är han jättegullig och kan hända att jag är lite intresserad själv.. Problemet är det att hans och min mormor är kusiner.. och det betyder att vi är sysslingar eller nåt.. Är det olagligt? Min bästis säger så .. :/ Han verkar inte tänka på det men jag är lite orolig bara.. vad göra? ...

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
23.01.2014
Hej...!
Hm, det är lite si som så med det här med att ha ett förhållande med en släkting. I Finland är det helt lagligt att gifta sig med sin egen kusin, så att vara sysslingar (fyrmänningar eller vad det nu heter) borde nog vara helt okej. Men vissa verkar ha en massa fördomar mot att ett par är släkt över huvudtaget, så det är svårt att veta om ni i så fall skulle få några elaka kommentarer eller något. Men det är nog helt lagligt och inget brottsligt. Såvida han nu inte är mycket äldre än dig och ni har sex, förståss. Det är ju i princip 16 års-ådersgräns på sex ;)
Kanske er "grej" utvecklats nu sedan du skrev till oss. Är båda intresserade så kan det ju gå rätt snabbt ;) Men överlag rekommenderar vi nog att ta det lugnt! Ju mer tid man tar för att lära känna varandra och bli trygga och "sig själv" tillsammans, desto bättr förutsättningar har man för att det ska bli ett bra förhållande. Att pang bom bli ihop och sedan konstatera att man inte alls passar ihop eller att det gömde sig en riktig skitstövel under ytan är ju inte så trevligt. Och när man först träffar folk när både man själv och personen är lite berusande är också lite riskigt - oftast är man inte alls samma person i nyktert tillstånd. Åtminstone är stämningen inte densamma som sent på natten efter en fest. Därför är det alltså bra att satsa tid på att lära känna varandra innan man låter det bli alltför allvarligt.
Men vännen, att du blev lite full var ju inte lagligt, nä. You know this. Utan att komma med en lång förmaning om ungas drickande här nu, så vill vi ändå varna dig om dumma beslut man kan göra i fyllan. Som att bli intim med någon som man inte känner. Se, visst finns det par som träffas i fyllan och tex börjar hångla och SEDAN blir lyckligt kära tillsammans. Men för varje sådant hångel så finns det 10 hångel som var totalt misslyckade, som man skäms ögonen ur sig för sedan, som ger en munherpes eller dåligt rykte. Senast härmodagen skrev vi ett långt svar angående alkohol och unga, tror du att du skulle kunna läsa det också? http://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/kroppen/tobaken-alkoholen-and-drogerna/farligt-med-alkohol
Så lugnt bara och låt det utvecklas i lagom takt med den här killen. Du måste inte ta några beslut än och du måste inte ens veta hur du känner ännu. Fortsätt chatta bara, och kanske träffa honom om ni har möjlighet till det. Lite tid på tumis en vanlig tisdag kanske inte heller skulle vara så illa.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna