Beslutsångest i alla lägen
31.01.2016
Hej! Jag behöver verkligen hjälp. Saken är den att jag har okristligt svårt att bestämma mig, i princip jämt. Jag står och velar i evigheter med två souvenirer i hand, eller med två glassar, två kuddar eller vad som helst. När jag skulle få nya tapeter i mitt rum bestämde jag mig tre (!!) minuter innan målarna kom, och restaurangbesök är hemskt påfrestande om menyn inte är bestämd i förväg. Jag vet inte vilka kläder jag ska klä på mig, hur många och vilka danskurser jag ska välja för terminen, om jag ska åka till det där stället eller inte, om jag borde stanna hemma och plugga eller om jag ska festa istället, fisk eller vegetariskt till middag, vilka parti jag ska rösta på i valet.. Och värst av allt: VAD SKA JAG BLI NÄR JAG BLIR "STOR"!?!?
Ja, you name it. Det spelar ingen roll vilken väljarsituation jag befinner mig i, det är alltid lika svårt. Nåja, nästan alltid. Det är lättare att bestämma sig för maträtt än för vilka danskurser jag ska välja eller huruvida jag borde plugga eller om jag ska gå ut. De mer avgörande besluten är svårare, men jag funderar ändå längre än vad som är hälsosamt för mig. När jag har ett beslut jag ska fatta kan jag bara tänka på det och inget annat. Väger för- och nackdelar in absurdum och förstorar upp saker och ting något fruktansvärt. Det tar ofantligt mycket energi, ibland har jag svårt att somna på kvällarna och plugga ska vi inte ens tala om. Får ont i huvudet av surrande tankar.
Min mamma frågar om jag mått bäst de gånger jag grubblat länge eller de gånger då jag fattat snabba beslut. Jag tror på det senare, faktiskt. Men så länge valmöjligheterna är öppna kan jag inte känna mig tillfreds med ett val, därför bestämmer jag mig jämt i sista sekunden. Då finns det ingen återvändo och då känns det bättre. Men så kan jag ju inte ha det hela livet! När jag står inför betydligt svårare beslut, som till exempel om jag blir gravid och måste bestämma mig för huruvida jag ska behålla barnet eller inte, hur ska det bli då? Vissa saker blir också för sent. Jag är inte fertil hela livet exempelvis. Att bestämma mig för en partner kommer också att bli ruskigt svårt, för jag kommer hela tiden tänka att det finns bättre.
Hjälp! Det här är inte sunt. Det går inte att fatta ett beslut och vara tillfreds med det, det GÅR INTE. Råd som "prova att fatta ett beslut och släppa det sen" funkar inte på mig, det skulle jag i så fall behöva KBT för. Och som grädde på moset: jag skulle ha svårt att bestämma mig för huruvida jag skulle behöva få KBT-behandling eller inte. Haha... Matilda

Ungdomsinformatören Jenny svarar
04.02.2016
Hej Matilda!
Idag finns det jättemycket att välja på -då man riktigt börjar tänka på den här saken, så är ju vardagen full av olika val som man ska göra, så det är inte så konstigt att man får beslutsångest. Hur kan man då göra valen lättare för sig? Du måste kanske öva med att fatta mindre beslut först, typ om du ska dricka kaffe eller te. Du kan också fundera på vad det egentligen är för skillnad vilken av valen du väljer. De flesta valen är inte så stora att det kan hända något riktigt hemskt på grund av dem!
Ledare måste också ofta göra ett beslut och fast valet inte alltid visar sig att vara bra för företaget (man kan ju inte spå framtiden), så måste de ändå ta ett beslut -det är inte alltid resultatet som räknas, det att någon gör ett val och står bakom det är väl ändå bättre än att inte välja alls. Ibland kan valen alltså visa sig att vara ”fela” men det är lätt att vara efterklok, visst? Människor respekterar sådana typer som står för sina val fast de inte alltid blir bra. Ingen kan egentligen alltid göra bara sådana val som på något sätt gynnar en. Istället för att grubbla på ”fel” val kan man bestämma sig för att tänka positivt; vad lärde jag mig av det här? Nästa gång kan jag bättre! Ett ”fel” val kan alltså ibland leda till något större än ett ”rätt” val skulle ha gjort! Sånt här kan man också tänka vara ödet som spelar ett spratt!
Kanske du också borde fundera på vem du är och vad du gillar, skriva ner på ett papper vad du tycker om. Det kan ju underlätta att göra vissa val som t.ex. sådana som gäller mat och kläder -vad funkar bäst för dig. Kan det här också ha något med att du vill ha kontroll över saker och ting att göra? Då skulle du säkert också böra lära dig att delegera, lita på andra och ta det lugnt -släppa taget ibland, så du kan inse att allt ändå ska gå bra.
Ibland kan det alltså vara bättre att välja något än att inte välja något alls, som t.ex. när det gäller utbildning. Alla utbildningar är ändå värdefulla bara du presenterar det i ett bra ljus till andra. Det finns människor som får vad som helst att låta fint och lyxigt och andra som inte alls få samma sak att låta bra -det är bara det hur de pratar om det som ger intrycket. Det finns alltid också en möjlighet att ändra sig och det är inte hela världen det heller -då det gäller utbildning, kan man kanske få gjorda kurser tillgodo och fortsätta med det som känns bättre. Istället för att tänka på att världen är full av svåra val, kan man tänka att världen är full av många fina möjligheter! Tyvärr kan man inte alltid välja allt, men man kan ändå oftast välja något.
Jag vet inte om du fick hjälp av mitt svar, men jag hoppas att du fick en ny synvinkel till det här i alla fall!? Om du känner att vardagen är svår på grund av beslutsångesten, är det bra att du kontaktar exempelvis din närmaste ungdomsmottagning, som sedan möjligen kan leda dig vidare till KBT om ni tillsammans kommer till den slutsatsen att det behövs. Jag tror att det kan vara ett bra alternativ för dig för då får du öva på att välja med en person som har kunskap och erfarenhet av detta! Ha det så bra!
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny