Bibel
31.10.2022
Var får jag tag om en bibel? Jag kollade på nätet att det kostar över 100 euro? Varför är de så dyra? Jag hittar inte butiker som säljer biblar? Kan ni länka? Jag vill inte beställa från nätet, utan själv gå till butiken och handla. Y

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
31.10.2022
Hej,
I Vasa kan du besöka More Than Coffee, som är en bokhandel, café och vardagsrum. Där kan du både köpa en bibel och föra diskussioner om ämnet med personalen eller andra besökare. Det finns nog betydligt billigare upplagor av bibeln än de som du har hittat på nätet.
Det finns säkert många frågor och tankar kring bibeln och dess budskap som man kan ha då man börjar bekanta sig med innehållet. Men både människorna du träffar på More than Coffee och de som är anställda för din församling (t.ex. barn- och ungdomsledaren och prästen) svarar gärna på frågor och diskuterar ämnet. Tveka inte att ta kontakt med dem.
Ditt intresse för bibeln kan säkert vara en sak som gör dig lite annorlunda än dina vänner just nu. Men där väljer du också själv hur mycket det påverkar er vänskap. I sig finns det ingenting i det kristna budskapet som skulle göra att du inte kan fortsätta ha samma relationer som tidigare, så de är bra för dig. Det kan hända att dina jämnåriga inte riktigt förstår din "resa", men om de är vänner så kommer de fortsättningsvis att vilja umgås med dig, speciellt då de märker att du mår bra av ditt intresse.
Hälsningar
Tessi