Blandade känslor
08.08.2015
Hej! Jag tog studenten i våras och det är bland det bästa jag gjort i mitt liv, för då fick jag äntligen slippa en tjej i min klass, vi kan kalla henne Katja. Jag var väl från början kompis med henne och en annan tjej, Iris, men med tiden på gymnasiet kom jag att glida bort från dem, och de från mig. Vet inte vem det var som gled bort mest, men jag vet iallafall att jag har fått en mycket starkare identitet.
I slutet var jag kompis med Iris och inte med Katja, vilket blev ett problem. Iris fick dras med två personer som tyst hatade varandra och samtidigt vara kompis med båda, även om hon hyste sig mer till Katja. De är mer lika till sättet. Jag är uppvuxen med svenska traditioner, inte de.
Jag vet egentligen inte vad det var som gjorde att Katja och jag hatade varandra helt plötsligt. Vi fullständigt ignorerade varandra, och när vi väl pratade var vi inte överens för fem öre. Jämt skulle hon käfta emot och jag ville bara ge henne fingret. Jag kan inte påstå att inte heller jag var jobbig; jag var besserwissig till tusen och styrde och ställde, var allmänt bossig och högfärdig.
Hur kan det bli så? Jag begriper det inte. Nu har hon precis tagit bort mig som vän från facebook också, och fastän jag skulle kunna fira hela livet att hon är ute ur min tillvaro blev jag både stött och arg när jag såg det, så jag blockade henne på både Facebook och snapchat. Men hon förekom mig och det svider. Fastän jag är överlycklig att hon är borta.
Snälla, hjälp mig att tänka rätt. Jag gillar aldrig att bli illa omtyckt av någon, även om jag vet att man inte kan bli gillad av alla. Men hur ska jag tänka bort det?
Ni får förresten gärna skåla med mig, så kan vi fira något ni är glada för också!? :) Tyra

Ungdomsinformatören Jenny svarar
10.08.2015
Hej!
Ja, ibland är det svårt med vänner...först kan man vara hur bra vän som helst med någon, men sen med tiden kan saker och ting ändra och man märker att allting inte är som förr...båda har ändrats med tiden och man har kanske ändrats mot helt olika riktningar -människors livssituationer kan vara helt olika fast man är kompis med någon, ibland blir de så olika att man inte förstår varandra längre. Man växer liksom ifrån varandra eller så börjar man känna mera samhörighet med andra så att gamla vänner lämnar bort. Kan förstå att du är lite sur nu eftersom hon han ta bort dig från vänlistan först, men samtidigt säger du att du är glad för att inte behöva ha en sådan vän längre. Är det då egentligen någon skillnad vem som tog bort vem först? Kanske bäst att försöka släppa den tanken nu för det har ju slutligen ingen betydelse...
När man är ung, utvecklas man på flera olika sätt. En del människor passar inte in i det egna livet längre -de är bara för olika av någon anledning. Ofta finns det ändå andra sådana som man är själv att umgås med -bara man tittar sig omkring! Min personliga åsikt är att det är bra att man inte har sådana människor i ditt liv, som bara ger negativa känslor -det är bortkastad tid. Sök dig nu till sådana vänner som får dig att må bra och tänka positivt! Man kan inte komma överens med alla och då man tydligt märker att man inte gör det med någon, är det nog bäst att börja se sig om efter andra att vara med, för det är slöseri om alla ska må dåligt tillsammans för att man inte passar ihop av någon anledning. Jag tror  inte att din kompis mår superbra heller, hon kan känna likadant som du nu och undra vad som fick er att bli osams, men det finns kanske inte någon enstaka orsak till det -ni har kanske bara helt enkelt växt ifrån varandra som sagt och då kan det vara svårt att få allt att vara som det någongång har varit -fast man skulle vilja prova fixa det, men man har ju bra minnen av de tiderna, så ibland är det bara bäst att man accepterar saken som den är och fortsätter vidare genom att koncentera sig på de goda vännerna som man har och kommer bra överens med i stället. Man behöver kanske inte ha så många av dem, bättre att ha några med bra kvalitet än många "dåliga" sådana.
Skål för äkta vänner!
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny