Blödning efter sex?
21.06.2025
Hej! Efter varje gång jag har sex så börjar jag blöda. Jag går på ppiller (dizminelle) och har gått nu flera månader, jag är tillräckligt upphetsad och våt men blöder ändå

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.06.2025
Hej,
Jag förstår att det är irriterande att märka att man blöder efter varje gång man haft sex, men tyvärr är det inte lätt att ge något helt säkert svar på vad det beror på. Som du säkert har hört så är det ju inte helt ovanligt att man blöder i samband med att man har sex de första gångerna, och då beror det oftast på att det uppstår sprickor eller bristningar i slidkransen. Det kan också hända att man blöder i samband med sex om man har haft ovanligt "hårt" sex, där man stött hårt eller mycket mot livmodermunnen eller om det har uppkommit små sår inne i slidan till följd av t.ex. vassa naglar. Men dessa saker är man oftast medveten om då de inträffar så det kommer kanske inte som en överraskning i de fallen.
De saker du själv kan fundera över är om sex gör ont? Finns det något skede av samlaget som känns smärtsamt och då kunde tyda på att det är din slidkrans som blöder, trots att det inte är första gången/gångerna du har sex? Har du några andra symtom, t.ex. illaluktande flytningar eller värk nere i magen? Finns det någon risk att det kan röra sig om en könssjukdom? Om du har haft sex utan kondom och inte är 100% säker på att din partner är frisk så lönar det sig alltid att kolla upp saken. T.ex. klamydia kan ge dessa symtom och då är det viktigt att man blir behandlad.
Men eftersom jag inte har någon möjlighet att ställa frågor till dig och ta ställning till dina svar så tycker jag att det bästa skulle vara att du kontaktade preventivrådgivningen på din hemort och diskuterade saken med dem. Jag vet att många unga tjejer tycker att det är obekvämt eller pinsamt att ringa en obekant och diskutera ett så privat område men du skall komma ihåg att det är just därför de finns, och att de diskuterar underliv och sex ALLA dagar i sitt jobb, så för dem är det varken konstigt eller pinsamt. Det är bra att du har reagerat på att du blöder för det ska man göra, och nu är nästa steg att ta reda på vad det beror på. Börja med att ringa till preventivrådgivningen så kan de ta ställning till om det behövs en undersökning, provtagning, eller om ni ännu skall följa med situationen. Kontaktuppgifter hittar du här.
Kram,
Tessi