Bra eller dålig röst?
04.02.2014
Jag läste att fler hade hört röster i huvudet, och att det var vanligt. Men jag tänkte att jag skulle prova 5:2 dieten, för att jag vill ha kontroll på min vikt även om de bara är något enstaka kilo jag vill gå ner. Är mest för att jag ska ha samvete att äta vad jag vill, träning är inget som funkar för mej då jag jobbar i olika skift och inte tycker om gym. I alla fall, första "fastedagen" så blev jag alldeles snurrig, inte för att jag ätit lite utan på grund utav att jag bråkade med en annan röst i huvudet. Den sa hela tiden att de va lika bra att ge upp, jag kan ju äta liite godis, jag kommer inte klara dehär. Och flera gånger fick jag fundera på om jag hade gett upp eller inte, vad va de jag bestämde nu igen tänkte jag. Och så fortsatte det diskuterad i huvudet, och det låter ju som att de var en elak röst. Men sen sa den att jag är fin som jag är, jag behöver inte gå ner, det är bättre om jag är ute och går, jag vill väll hellre vara tjock och kunna äta vad jag vill än att vara smal och inte kunna äta det jag älskar. Och då är det ju ingen elak röst längre, då måste jag ju lyssna på den fast jag inte vill ge upp. Sen blev jag avbruten i tankarna och glömde bort om jag hade gett upp eller inte. Jag blev så snurrig tillslut så jag tog en godis för att det skulle sluta. Och en av rösterna sa att jag fortfarande kunde klara de även om jag redan hade brutit gränsen för fastedagen. Jag har jättetydliga röster när de handlar om godis och träning, men har inte tänkt på det riktigt fören de här hände. Jag vet ju inte ens om den andra rösten är elak ibland, eller om de är den som är god. Men jag vill ju ändå lyssna på den rösten som är jag som inte vill ge upp. Jag läste en annans fråga som var liknande men de va ju enklare eftersom den personens röst bara va elak, så h*n skulle bara sluta lyssna på den. Men min är både och, och gör mej alldeles snurrig när jag inte minns vad jag bestämt mej för. smulan

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
11.02.2014
Hej!
Jaa-a du, det är inte enkelt det här med valmöjligheter och för-och-emot och att försöka övertala och motivera sig själv. Nog känns det ofta som två olika röster i huvudet - även om man inte ska missta det för något slags schitzofreni eller liknande. Alla har vi nog olika röster i huvudet och precis som du skriver är det inte alltid så att den ena är god och den andra ond. Det är inte som i de komiska delarna av allt från tecknade serier till Pirates of the Carrebean där alla från Pluto till Jack Sparrow har en figur på ena axeln (oftast klädd till djävulen) och en annan på andra axeln (oftast klädd till ängel). Till en del, jo, men det behöver inte betyda att den elake rösten alltid vill en illa eller har fel - den kan ha rätt bra poänger också. Som nu när din ena röst säger att du duger precis som du är.
I decembernumret 2012 av tidningen Modern Psykologi hade de en intressant artikel (Tor Wennerberg) om det här med inre röster. Det var en tennislärare, Timothy Gallwey, som märkte att ju mer en spelare i tankarna tillrättavisade sig själv, desto sämre spelade han. "Jag talar med mig själv" - men vem är den här "jag" som tillrättavisar, tjatar, kritiserar och hackar ner och vem är den här "mig själv" som börjar göra sämre ifrån sig av allt hackande? Han döpte den första till Själv 1 och den andra till Själv 2. Själv 1 är den som är negativ, misströstar och som inte vågar lita på att Själv 2 nog klarar av vad det än är om det så är att slå ett tennisslag till att genomföra en diet. Själv 1 är inte alls vi själva, utan den del av vår självbild som vi fått av andras förväntningar, negativa omdömen och kritiska, nedvärderande attityder genom uppväxten. Själv 2 är alla våra medfödda anlag och talanger och som naturligt är nyfiken, vill utvecklas och lär av misstagen utan att bli deppad för det - som ett litet barn som håller på att lära sig gå (inte säger ju babyn åt sig själv att den är en idiot som inte kan lära sig att sätta ena foten framför andra...). Poängen med det här är att man borde försöka minska på de självsaboterande tankeprocesserna och ge den kritiska Själv 1 allt mindre plats. Det gör man helt enkelt genom att ge Själv 2 mera uppmärksamhet, uppmuntran, frihet och stöd.
Så vårt råd är att lyssna mera på Själv 2 och lita på att du klarar av det du vill. Visst har Själv 1 en bra poäng i att du ska tycka om dig som du är, men Själv 2 ska inte få använda det som ett argument till varför du borde ge upp. Hon använder den motiveringen fel, tycker vi. Fast samtidigt tycker vi också att det finns mycket smartare och bättre sätt att gå ner i vikt på än 5:2, som är rätt rå mot kroppen. Så där håller vi faktiskt också med om att det vore bättre med promenader och liknande. Att inte gilla gym och att ha oregelbundna arbetstider är ingen ursäkt för att inte röra på sig - knepet är bara att hitta något man verkligen gillar att göra! Skit i gymmet om du inte gillar det och pröva istället på zumba eller dansmix av något slag, vattengympa, långpromenader med bästa kompisen... Det finns så himla många alternativ där ute, så bejaka ditt Själv 2 nu och pröva dig fram med upptäckarlust! och gör som Mark Levengood säger "Rulla alla diet-profeter i tjära och fjäder!" ;D
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna