Drugs
08.05.2016
Hej. Jag rotade igenom några lådor och hittade någon slags Tylenol. Jag googlade om de och åt 3st. Jag undra om det kan vara farligt? Det står inget om det så jag tog idag 5 till. De hade något 500 märkt på dem. Hur mycket behöver man för att få överdos? Och är det farligt med överdos? Förutom död då. Symptomen verkade inte så svåra. Kan ni svara snabbt?? Plz

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.05.2016
Hej.
Nu tycker jag att du skall skärpa dig. Du skall INTE ta mediciner som du inte har blivit ordinerad av läkare. Det är inte coolt, och du blir inte hög av det. I detta fall hade du tur, eftersom Tylenol i princip är samma sak som Panadol. Men det är ändå fullständigt onödigt att ta värkmediciner som du inte behöver.
Det krävs förvånansvärt lite av denna medicin för att orsaka stor och i vissa fall bestående skada på kroppen. Det behövs alltså inte så mycket för att ta en toxisk (giftig) dos, dock dör man inte direkt utan det tar flera dagar för levern att brytas ner efter att man har tagit en toxisk dos. (tyvärr fungerar motgiften bara om de tas i ett tidigt skede, så om levern redan har hunnit ta mycket skada så finns det ingenting man kan göra även om man skulle ångra sig) Jag VET att det låter som om jag överdriver eller hittar på, så om du inte tror mig så kan du kolla upp saken själv här. Själv tycker jag att både död och permanenta leverskador låter som besvärliga biverkningar. I ditt fall är det inte en toxisk dos det är frågan om, men jag undrar ändå VAD det är du försökte uppnå???
Det är ganska få mediciner som säljs utan recept (eller med recept för den delen) som du alls kan uppleva nån sorts "high" av. Så tro mig då jag säger att det bara är dumt, och potentiellt livsfarligt. Du undrar om det är farligt med överdos?? Nå, överdos är ju per definition ett tillstånd som du upplever om du tar för mycket av ett ämne som inte skall finnas i kroppen så ALLA tillstånd av överdos är ju mer eller mindre skadliga för kroppen.
Jag tycker att du skall vara försiktig, och skaffa dig ett annat intresse än att hålla på med dumheter. Det kan vara svårt att förutse vilka följder mediciner och droger får på kroppen så plötsligt blir det inte alls som du hade tänkt dig. Mitt förslag är att du tänker efter före du gör någonting.
Tessi