Flick kompis
04.10.2014
Hej jag har en flickkompis som jag snart har varit vän med i 1 år. Vi brukar chatta varenda dag nästan, kan alltid vara mig själv då jag chattar med henne och vi brukar alltid ha kul då vi chattar. Jag gillar henne verkligen som "kompis". Men nu på sista tiden känns det som om jag inte kan vara mig själv längre för det blir alldeles för mycket tänkande på vad jag ska skriva till henne då det förut bara flöt på.. konversationerna blir väldigt tråkiga och hon gillar inte mig lika mycke längre medans jag älskar henne så mycket som kompis. Vad ska jag göra så att ja kan glömma allt tänkade på vad jag ska skriva åt henne och bara låta det flyta på som förut? Tack för svaret.

Specialungdomsinformatören Susanna svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
06.10.2014
Hej!
Nu har Decibels storasystrar och storabröder fått din fråga, så svar är nog på kommande :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hejsan, det verkar som att våra storasystrar och -bröder har fullt upp nu och inte hinner med några frågor :(
Det är egentligen ganska naturligt att vänskapen kan förändras, så är det under livets gång. Ni blir ju äldre och det kan ju börja komma fram även andra känslor än vänskap mellan er. Jag skulle gissa att det kan ligga bakom något sånt åtm för dig. Om du  tycker att du inte kan slappan av och vara lika lättsam tillsammans med henne som förr. Sen så kan det ju bli lite knepigt ifall du nu skulle hysa varmare känslor för henne än vänskap. Man vill ju inte att vänskapen ska gå förlorad, men det kan den lätt göra om bara den ena börjar få mera känslor och den andra inte. Det är jätte svårt att ge dig något super svar på vad du ska göra nu. Å ena sidan så ska man ju vara rak och ärlig men å andra sidan vill du ju inte skrämma bort henne heller. Jag menar hellre har du henne som vän än att det blir totalt slut mellan er pga att du kanske gillar henne mera än som kompis och att hon inte vet hur hon ska vara och drar sig undan. Om jag har tolkat allt totalt fel och du faktiskt bara känner för henne som kompis, så har vi ju en hel massa tips och råd hur man är en bra kompis om du läser mera HÄR. Men kanske kunde du ändå hitta något matnyttigt ifall du kollar in våra sidor om vad man kan prata om med en kille/tjej som man känner sig spänd och nervös inför, HÄR.
Jag håller tummarna för att allt reder upp sig mellan er. Många gånger kan det ju också vara bra att ta tjuren vid hornen och be om en träff och så berättar du att du börjat kännas annorlunda på sistone. Att du tycker det blivit svårare att hålla en lättsam ton mellan er och att du inte vet vad det betyder eller beror på men att du verkligen, verkligen vill ha kvar henne som kompis och att du hoppas att hon förstår. I de flesta fall brukar det löna sig att vara ärlig. Du vet inte varför det blivit såhär och du förklarar det för henne. Det kan ju hända att hon känt likadant eller att hon märkt att det är något annorlunda mellan er. I värsta fall kan hon tro att du tröttnat på att vara hennes vän och helst skulle vilja avsluta allt mellan er. Om hon inte vet vad du känner och tänker kan det bli onödiga missförstånd mellan er.
Kramar från ungdomsinformatören Sanna
Hej på dig!
Här kommer ett kort svar från mig också. Du skriver att ”det känns som om du inte kan vara dig själv längre”. Så någonting har förändrats, frågan är kanske vad? Kanske är det du och dina tankar eller känslor som blivit annorlunda än tidigare, precis som Sanna också skriver. I så fall, vad är det som blivit annorlunda? Har du starkare känslor än vänskap eller går känslorna i motsatt riktning, rinner vänskapen ut i sanden? Vilket det än är så är båda en naturlig reaktion och sådant som händer i relationer ibland.
Innan man kan göra något åt problematiska situationer eller relationer så är alltid första steget att noggrant se igenom situationen, och kanske då framför allt göra en liten ”analys” av sig själv. Vad har hänt i dig och vad vill du i framtiden? Vad är det egentligen som gör att du tänker så noga igenom vad du ska skriva till henne? Och hur kan du sedan på bästa sätt ta hand om det vad du kommer fram till? Alltså först och främst ärlighet gentemot dig själv och sedan naturligtvis ärlighet gentemot henne. Man brukar säga att ärlighet varar längst. Och då betyder inte det att man ska gå omkring och vara elak och såra människor utan att man ska vara ärlig med sig själv och sina känslor och sedan försöka uttrycka det man känner på ett respektfullt sätt. Relationer ÄR svårt och speciellt när man är ung och inte har så mycket ”vana” kan det kännas svårt att veta exakt hur man ska göra. Men innerst inne tror jag att du vet, vad det handlar om och vad du behöver göra.
Stort lycka till på vägen!
H.Susanna