Förbaskade oro
04.01.2015
Hej
Lär bli ett långt inlägg och hoppas ni kan lugna och hjälpa mig.
Jag har så mycket ångest och oro att det är skitjobbigt (ursäkta ordet). Jag fattar inte varför jag ska behöva känns såhär? När jag har allt? Jag fick till och med en valp som jag jag har velat ha i såå många år.
När jag är orolig då får jag ont i magen och är bajsnödig hela tiden, det är jobbigt!!!
Jag svettas mycket, yr/yrsel mår bara helt enkelt dåligt :(
Det jobbiga är nog att jag är bajsnödig och svettas då, då är jag väldigt orolig. Men för vad???
Jag fick panikångest förra året slutat av Mars och jag har gått massa gånger till läkare/akuten - inget fel på mig alls. Frisk. Alla blodprover ser bra ut, EKG ser bra ut, de tog 3 prover på sköldkörteln inget fel. Eller har de missat något? Jag är så rädd att något ska hända mig.. Eller har det missat något??
Kan alla prover som visar sig vara bra, ändras bara sådär??
Pga så mycket oro??
Det går väl inte?? Eller??
Det är absolut inte kul att min pojkvän och min familj får se mig såhär Och vara oroliga över mig för jag vill inte känna av att de ska vara oroliga för att jag mår bra, eller ja enligt proverna..
Jag mådde väldigt bra efter jag hade börjat med min medicin som jag fick av Nin läkare fluoxetin ratiopharm 20mg, började förra sommaren i Juli. Mådde otroligt bra (fick lite ångest då och då). Jag äter medicinen fortfarande såklart och atarax vid behov. Äter p-piller Yasmin 28 så ja mycket hormoner också. Är väldigt känslig ocksp gråter för lilla minska. Speciellt när jag mår såhär då jag tror något ska hända mig. Jag har gått till min psykolog också så jag vet hur allt fungerar på ett ungefär men ändå så fattar jag fortfarande inte att detta är inte farligt. Jag tror hela tiden att det är farligt med oro. Att ha så mycket oro är väl skadligt? :,( är det farligt?? Jag är så rädd att jag vet inte vad jag ska göra. Jag försöker ta det lugnt. Jag behöver bekräftelse hela tiden att det inte är farligt Och inget kan hända mig, jag är ju frisk!
Det brukar lugna mig för min hjärna säger andra konstiga saker. Allt sitter ändå i huvudet!
Jag gick ungefär 7 månader hos min psykolog men avslutade för att allt var bra och jag kände att jag inte behövde något mer. Så jag har mått så pass bra att min läkare blev jätte glad och vi ska ses kontroll var 3 månad. Men nu bara händer det här igen.. Jag frågade om min ångest ska komma tillbaka hon sa nej varför skulle den göra det? Jag måste erkänna att min ångest är inte lika stark som den var förut. Det var K A T A S T R O F. Nu är det mest som jag sa att när jag känner av så kraftig oro att jag blir så bajsnödig och helt utmattad!!! Jag sover ganska Ok på nätterna. Har sovit otroligt bra annars.
Är allt det här normalt?? Snälla säg att det är de och att inget kommer hända mig. Påverkas det här inom framtiden också?:( hoppas verkligen inte det. Usch så jobbigt.
Juste jag är helt mörk under mina ögon nu också :( det är allt pga oro Och det stressar mig :( herregud vad ska jag göra? Är det normalt det här?? Jag är bara 21 år.. Snälla svara på allt!!
Tack
Nuortenelama3
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
05.01.2015
Hej!
Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
PS: Stoooooor kraaaam <3
Hej!
Tack för din fråga. Du tycks bära med dig en hel massa oro och ångest. Du skriver att du har gått hos psykolog och att allt har varit bra mellanåt. Du nämner också att du har medicinering för ångest och att du har varit på läkarbesök och de inte har hittat något fysiskt.
Jag skulle råda dig att ta kontakt med din läkare för att konsultera hur dina mediciner passar ihop, samt att du kunde fortsätta med att träffa någon sakkunnig t.ex. psykolog för att få hjälp med dina känslor för ångest och oro. Ibland kan man behöva långvarigare behandling för att bli helt bra.
Du kan nog känna dig lugn med alla de tester som de har tagit av dig. De är nog säkert pålitliga och du har inte något fysiskt. Det är klart kroppen påverkas också fysiskt om du känner oro och ångest hela tiden.
Ibland har man faser i livet då man har det jobbigt men oftast går dessa faser över. Du kunde också ta kontakt med ungdomspolikliniken som Folkhälsan upprätthåller. Mera om deras verksamhet hittar du här via länken http://www.folkhalsan.fi/sv/startsida/Var-verksamhet/Ung-och-skola/Tonarspolikliniker/Tonarspoli-Osterbotten/
Ha det gått. Det reder upp sig ska du se!
Tiina - Reimari.info