gillar inte hur jag ser ut
16.02.2014
Hej. Ibland när jag känner mig självsäker och glad och sen tittar i spegeln så brukar mitt ansikte vara rött. Jag känner inte ens av det. Men det känns som att jag ser "nervös och rädd" ut när jag blir såhär röd i ansiktet, fast jag inte känner mig det. Jag har ganska dålig självkänsla på grund av det här. Tror ni att andra tycker att det är konstigt eller är det bara jag som ser det och bryr mig?

Ungdomsinformatören Sanna svarar
17.02.2014
Hej, jag skulle tro att alla andra har fullt upp med att fundera och vara oroliga över hur de själva ser ut, ingen brukar hinna fundera över någon annans eventuellt röda ansikte. Men jag skulle råda dig att köpa en BB kräm, det finns nästan i alla märken, Garnier, Loreál och många andra. En BB kräm jämnar ut huden både färgen och andra ojämheter som tex gropar och nippor. Det blir inte en jätte täckande effekt utan mera naturligt men du kan känna dig säkrare på att ditt ansikte inte ska lysa rött. Om du vill ha lite mera täckande effekt så rekommenderar jag ett mineralpuder ovanpå BB krämen. Men du ska ju komma ihåg att det är jätte viktigt att rengöra huden på kvällen och inte gå och lägga dig med smink i ansiktet. Läs mera om hudvård HÄR. Det finns massor med orsaker till att din hud blir rödaktig. Speciellt nu på vintern, torr varm luft inomhus och kallt och blåsigt utomhus. Kölden eller bara blåst ute kan göra huden varmt och röd när man kommer in. Vissa kan reagera om de har ätit något som de inte tål. Andra har helt enkelt bara så känslig hud att den blir röd utan egentlig orsak. Det brukar gälla personer med röda pigment.
För att få rätt nyans på krämen löns det att prova på insidan av handleden i butken, eller på halsen. Om du provar på översidan av handen kan det vara fel nyans, man är oftast lite ljusare och blekare i ansiktet mot på handen. Det ska ju inte synas några ränder var man satt krämen. Lycka till,
Hoppas du hittar nåt som hjälper :)
Hälsar ungdomsinformatören Sanna