Hej
28.09.2015
nu vet jag inte vad ni har för folk här på decibel, men det är så att jag är kristen.
jag är uppväxt i en kristen familj, vi var med i en leastadiansk församling förre mina föräldrar skillde sig.
Jag vet inte riktigt vart jag ska sätta den här frågan men jag tror att den här kategorin passar.
Jag blev uppfostrad med de tankesättet att SEX ÄR FEL (mer eller mindre)
de förstår jag ju nu att det inte är, ifall det är inom äktenskap alltså.
men jag har alltid skämskt för mina sexuella känslor. Min fråga är då, ska man måsta göra de? ska man skämmas? Det här är något som är jätte, jätte jobbigt för mig och något jag funderar på väldigt ofta, eftersom det påverkar min vardag ganska mycket. Och det beror väll på att jag har en väldigt stark sexuell drivkraft(om man kan säga så) men eftersom jag skäms så, så jobbar väldigt hårt med att försöka dölja detta så mycket som möjligt, just bara för att jag inte kunnat prata om det.
det här blev lite "messy". får inte ut mina tankar så som jag tänker dom, men hoppas ni fattar och jag är tacksam för svar.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
29.09.2015
Hej.
Jag skall inte ge mig in i någon lång teologisk diskussion om varför olika religiösa trossamfund vill få sex (både före och i äktenskapet) att verka som någonting skamligt och fult, utan istället tänker jag berätta varför jag anser att det inte är det.
Sex är ju som du vet och skriver själv en jättestark drift, och en del av drivkraften bakom allting som finns. Vi skulle inte finnas här om det inte vore för att våra föräldrar haft sex, precis som de inte skulle finnas om inte deras föräldrar haft det osv osv osv i tusentals tusentals år. Om sex i grunden var så fruktansvärt och syndigt och fel så skulle vi (både människor och djur) väl ha slutat upp med det vid dethär laget? Skulle artens fortlevnad innebära att man nödvändigtvis måste synda?
Rent historiskt så har det naturligtvis funnits en poäng med att försöka begränsa sexlivet lite, att man inte skall ligga runt eftersom sex kan resultera i barn och man då är ansvarig för att ta hand om dem och ge dem så goda förutsättningar som möjligt och det kan vara trixigt om man valt en dålig partner o.s.v. Även idag kan det ju ha nackdelar att ha många olika partners eftersom det finns risk för sjukdomar o.s.v. Men om vi nu t.ex. antar att vår diskussion handlar om två personer som tycker om varandra och båda är med på det så ser jag ingenting fel i att dessa två har sex.
För det första är den sexuella energin, det du beskriver som att du har en stark sexuell drivkraft, en fantastisk sak! Det är ju en jätteskön känsla, som att vara öppen och förälskad och nyfiken på hela världen! Bara för att man är en sexuell person med stark sexuell energi betyder det ju inte att man är en dålig människa eller att man skulle vara opålitlig eller förtappad på något sätt. Jag tänker på det mer som att man har en hunger. Med tanke på din ålder är det helt normalt att du är sexuellt vaken, och det är absolut inget fel med det.
Jag kan inte tro att vi skulle ha tilldelats dessa fantastiska, känsliga och påhittiga kroppar om det inte var för att vi skulle använda dem. Jag vägrar tro att vår sexualitet skulle vara nån sorts elakt skämt från en högre makt som vill testa oss. Istället tror jag att vi borde se sex som en gåva, vi har fått kroppar som kan känna och njuta och vi har makten att själva välja vem vi vill njuta tillsammans med. Och om man har en sådan tur att man hittar en person som man tycker om, eller älskar, så är det ju verkligen en gåva att ge honom/henne denna njutning och att dela den.
Jag önskar att jag kunde hjälpa dig och ta bort den del av dig som säger att du skall skämmas över dina sexuella känslor. Jag tycker definitivt att sex innebär ett visst ansvar, och att det inte är någonting man skall ge bort till vem som helst utan eftertanke, men att få komma så nära en annan person som man kan göra genom sex är enligt mig inte det mista fel utan helt rätt.
I förlängningen innebär ju även sex att vi har möjligheten att skapa nya små personer och då kan jag inte heller tro att det skulle kunna vara syndigt att skapa dem.
Jag tycker att det är synd att vår kristna tro ofta begränsar oss i detta avseende, och att hela begreppet med skam skall gå hand i hand med sexualiteten, medan det borde vara raka motsatsen. Jag tycker att det är en bra sak att du vågar ifrågasätta synen på sex i din religiösa uppfostran. Nyckeln till att du skall kunna bryta ett mönster är ju att man först vaknar upp och tänker igenom saker, och det är någonting du skall vara stolt över. Det kräver stort mod! Det är mycket lättare att fortsätta gå i samma spår som tidigare utan att ifrågasätta någonting. Jag tror ju att de flesta känner som du, och jag hävdar alltså att det inte är sexualiteten som är problemet utan det att man inbillar sig att man skulle måsta motarbeta den.
Tyvärr har jag ingen lösning på hur du skall sluta känna skam. Det är mycket lättare sagt än gjort, och även om jag säger att jag inte tycker att du behöver känna skam, så kräver det mycket mer än så att bli kvitt den. Men du är på rätt väg. Genom att tillåta dig själv att känna så hoppas jag att du skall kunna hitta ett liv där du får njuta av dig själv och den du älskar på alla tänkbara sätt.
Kram!
Tessi