hjälp att stoppa fantasierna
09.06.2016
Hejsan!
Jag vet inte om jag behöver professionell hjälp eller om jag kan hantera min situation själv. Det är nämligen så att jag har väldigt lätt att försvinna i mina egna tankar där jag känner mig lyckligare än i själva livet. Det händer flera gånger att min fokus försvinner och att jag glömmer bort att ta ansvar för saker på grund av dessa fantasier. Kanske man ska kontakta en kognitivbeteendevetare, eller har ni något tips på hur man kan kontrollera sina tankar och fokusera på det tråkiga livet man lever i? Kan man sluta fantisera helt och hållet för det vore otroligt skönt ändå om man kunde börja ta tag i sitt liv och ta sig i kragen. Pattie
Praktikanten Ellinor svarar

Vik. ungdomsinformatören Alexandra svarar
09.06.2016
Hej!
Alla flyr vi in i egna tankar nusomdå, ofta för att saker i verkliga livet känns tungt eller att man behöver en liten "andningspaus" från vardagen. Ifall du känner att du har lätt att fly in i andra tankar och fokuset försvinner och du glömmer bort så kan det vara bra att se över situationen. Är det i några speciella situationer du känner det är "lättare" att försvinna in i egna tankar eller händer det närsomhelst? Detta med att man känner sig lyckligare än i verkliga livet, det brukar ofta vara något man saknar i livet som man då kompencerar i fantasierna, fundera på vad det är för något och hur du kan kompencera det i livet utan att ha fantasierna.
Det kan vara svårt, åtminstone till en början, men ett tips vi vill ge dig är att försöka hålla dig kvar, ungefär som du skulle hålla dig fast i något, i verkligheten då du känner du börjar fly in i fantasierna. Som du skriver så kan du glömma bort att ta ansvar för saker på grund av fantasierna och så ska det inte behöva vara. Du ska också få ha rätt att leva här och nu, njuta av det verkliga livet och inte känna du måste fly in i fantasier för att känna dig lyckligare, och på grund av detta försvinner ditt fokus på annat och du glömmer bort annat.
Man kan inte sluta fantisera helt och hållet, det hör till i livet för oss alla, men man kan medvetet minska hur mycket man fantiserar. Ifall du känner att du inte klarar av situationen helt på egen hand så är det som du säger lönsamt att ta kontakt med någon professionell som kan hjälpa dig så det blir bättre.
Vi hoppas det ordnar upp sig! :)
Kram,
Alexandra och Ellinor